چکیده:
نوشتهء حاضر به بررسی عوامل موثر بر استفاده بهینه از کتابخانه های دانشگاهی می پردازد، سودمندی کتابخاهای دانشگاهی تا حد زیادی با میزان رضایت مراجعان ارزیابی می شود و این معیار می تواند به تغییر روشهای موجودو بکارگیری روشهای جدید اطاع رسانی منجر شود. در این پژوهش ،21 متن که مربوط به "بررسی میزان رضایت " بود. مورد بررسی قرارگرفته و عوامل موثر بر میزان رضایت که در آنها مندرج بود. به ترتیب میزان اشتراک در منابع مورد بررسی، از زیاد به کم مرتب شده اند. یافته ها نشان می دهد که سرعت دستیابی به اطلاعات با اشتراک30% آموزش چگونگی استفاده ازکتابخانه با اشتراک 4/33%. لزوم توجه بیشتر به بخش مرجع و پاسخگوی بهتر در آن با اشتراک6/28%. روزآمد بودن منابع با اشتراک 9/23%. وجود کتابدار متخصص با اشتراک 4/19%، و غیره از عواملی هستند که نقش بسزایی در افزایش میزان رضایت و بهره وری از کتابخانه های دانشگاهی دارند. در پایان، پیشنهاد هایی بر مبنای یافته های بررسی ، ارا ئه شده است.
خلاصه ماشینی:
"در این بررسی هدف پژوهشگر،بررسی 21 متن مربوط به میزان رضایتمراجعه کنندگان کتابخانه دانشگاهی و خدمات ارائه شده در آنها است که میتواندمنبع تدوین معیار مناسبی برای ارزیابی نظام باشد و در نهایت اعمال آن به تغییرروشهای موجود و بکارگیری روشهای جدیدتر اطلاعرسانی منجر شود.
تحقیق دیگر توسط سهیلا جباری با عنوان بررسی وضعیت استفادهدانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از منابع کتابخانههای مستقر در شهرتهران انجام پذیرفت و نتایج حاصل نشان داد که دانشجویان دانشگاه آزاد بیشتر ازکتابخانههای دانشکدههای محل تحصیل خود استفاده میکنند و بر اساس نتایجحاصل،آشنایی با کتاب و کتابخانه به عنوان یک واحد درسی مستقل،لزوماستخدام کتابدار متخصص،لزوم تهیه بانکهای اطلاعاتی تخصصی و لزوم به روزنگه داشتن مجموعه کتابخانه و آموزش استفاده کننده پیشنهاد شده است(جباری،1374).
نام این پژوهش"بررسی میزانرضایت از خدمات اطلاعرسانی کتابخانههای وزرات نیرو شامل:کتابخانه و مرکزاطلاعرسانی مرکز تحقیقات نیرو،کتابخانه صنعت برق ایران،مرکز اطلاعات انرژیو مرکز مدارک و کتابخانه نیرو بوده است نتایج این تحقیق آشکار ساخت که دراستفاده از کامپیوتر در بازیابی منابع و مدارک مورد نظر،اکثر افراد در جامعه آماریمورد مطالعه تمایل به استفاده مستقیم از رایانه دارند و اگر مهارت افراد در بکارگیریرایانه،سهولت در استفاده از سیستم و وجود راهنماییهای مختلف در نظر گرفتهشود دلیل چنین حالتی روشن میشود.
حویل یافتهها از بررسی متونی که در صفحات قبل ارائه شد به این نتیجه میرسیم که دراکثر موارد به این عوامل به عنوان عوامل مؤثر بر میزان رضایت از کتابخانه اشارهشده است:سرعت دستیابی به اطلاعات،آموزش استفاده کننده،وجود تکنولوژیجدید و رایانهای در کتابخانه،خدمات مرجع،وجود امانت بین کتابخانهای،روزآمد بودن کتب،بکارگیری کتابداران متخصص،افزایش مجموعه،شرایطمناسب فیزیکی سالن مطالعه و وجود دستگاه فتوکپی در کتابخانهها به ترتیباولویت عوامل مؤثر در بهرهوری از کتابخانههای دانشگاهی در این بررسیها هستند."