خلاصه ماشینی:
"»(راستگو،1383:4-3) «بارزترین نوع شعر غنایی در ادب فارسی،غزل است کهخود به دو نوع عاشقانه و عارفانه تقسیم میشود و در این دونوع،هراندازه عواطف شاعر غزلسرا عمیقتر و احساسات اولطیفتر باشد،لا جرم سخنش نافذتر و دلنشینتر خواهد بود،چهبه گفتهی ادیب پیشاوری: بخش سومانواع ادب غنایی در غزلیات حافظ جب توحیدیانعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد سلماسدانشجوی دکتری ادبیات دانشگاه آزاد همدان محتوای اشعار غنایی در ادب اروپایی و فارسی محتوای شعرهای غنایی در ادب اروپایی: 1-مرثیه یا سوگنامه (Elegy) که دارای قالبی خاص بودهو از مشهورترین آنها رثای میلتون در مرگ ادوارد است.
»(راستگو،1383:4-3) «بارزترین نوع شعر غنایی در ادب فارسی،غزل است کهخود به دو نوع عاشقانه و عارفانه تقسیم میشود و در این دونوع،هراندازه عواطف شاعر غزلسرا عمیقتر و احساسات اولطیفتر باشد،لا جرم سخنش نافذتر و دلنشینتر خواهد بود،چهبه گفتهی ادیب پیشاوری: {Sشور و وجد آمد غزل را تاروپود#هرکه شورش بیش او خوشتر سرود#خود چه گوید آنکه او شوریده نیست#دیدهاش رنج سهرها دیده نیست#آتشی در دیگدان میبایدش#تا ز روزن دود بیرون آیدشS}موضوع اشعار غنایی فارسی؛خصوصا غزلیات[حافظ]،غیراز بیان حالات گوناگون عشق و آرزومندی و شرح ایام هجرانو وصل،معانی دگیری از جمله:وصف شراب،اغتنام فرصت وتوصیف مناظر زیبای طبیعت،بهار،پاییز،شب،صبح و نظایرآن است که جز در آثار غنایی عرفانی که سرایندگان آنها]ازجمله حافظ]از اصطلاحات و رمز و رازهایی مخصوص در بیاناندیشههایشان سود جستهاند و از جمله واژههای میو میخانهو ساقی و ساغر و عشق و مستی را در معانی مجازی ویژهایاستعمال کردهاند،در سایر آثار غنایی فارسی،عشق و شراب بهمفهوم ظاهری و واقعی آن:که شراب انگوری و عشق صوریو جسمی است به کار گرفته شده است."