خلاصه ماشینی:
"یکی دیگر از مواد صادراتی که مقام مهمی در بین صادرات داردخشگبار است که در سال 40 بمیزان 406 میلیون ریال صادر شده بخشگبارایران بواسطه استاندارد نبودن بر طبق اصول بینالمللی و عدم رعایت بهداشتدر تهیه و نقص بستهبندی مشتریان رغبت کمتری بخرید آن نشان میدهدبعلاوه رقابت شدید یونان و ترکیه نیز باعث رکود بیشتری در صدور اینقلم از صادرات شده است و ممکن است که فروش ما به یک سوم رقم مذکور تقلیلیابد چون یونان و ترکیه از لحاظ جغرافیائی به کشورهای عضو بازار مشترکخیلی نزدیکتر از ایران هستند بنابراین از لحاظ هزینه حملونقل برایران برتری دارند و همچنین در تهیه خشگبار بر طبق اصول بهداشتیسعی زیادی کردهاند و محصول خود را با بستهبندی مرغوب تهیه و از رویاصول بهداشت عرضه میکنند علاوه بر آن یونان جزو کشورهای بازار بودهو برای ترکیه نیز تسهیلاتی وجود دارد با این وضع خشگبار ایران در سالهای آینده اگر اقدام مجدانه نسبت به استانداریزه کردن محصول و نحوهبستهبندی بعمل نیاید بازار خشگبار ایران در اروپا از دست خواهد رفتوضع بازرگانی ایران با بازار مشترک بطور اختصار ذکر شد اکنون بایددید در مقابل این پدیده جهانی چه باید کرد و چه عکسالعملی نشان داد تامنافع کشور ایران محفوظ بماند.
این طرز کار بمنزله خودکشی اقتصادی یک ملت تلقی میشود و در زمانی کههمه کشورها شبانهروز برای تهیه بازار در بهبود وضع کالای خود تلاشمیکنند و روزبروز کالاهای مرغوبتری ببازارهای جهان عرضه میشودجای بینهایت تأسف است که متصدیان امور اجازه میدهند مشتی شیادسرنوشت ملتی را ببازی گرفته کاری کنند که نهتنها در آینده بازارهای کشوردر خارج توسعه نیافته بلکه بازارهای قبلی نیز از دست برود."