Skip to main content
فهرست مقالات

حجاب در ایران (بررسی وضعیت حجاب در ایران از سال های اخر حکومت پهلوی دوم تا پایان جنگ تحمیلی)

نویسنده:

ISC (36 صفحه - از 251 تا 286)

کلیدواژه ها :

انقلاب ،حجاب ،جنگ ،زن ،جنبش های فمینیستی

کلید واژه های ماشینی : حجاب ، زنان ، انقلاب ، ایران ، اسلامی ، چادر ، شاه ، انقلاب اسلامی ، کشف حجاب ، حجاب در ایران

این مقاله در واقع، گزارشی تحلیلی ـ تاریخی است از وضعیت حجاب در قبل و بعد از انقلاب اسلامی. از این رو، ابتدا نگاهی اجمالی خواهد داشت به وضعیت حجاب در قبل از انقلاب (سال های پایانی حکومت محمدرضا شاه) و تلاش رژیم پهلوی در نابودی حجاب. سپس ضمن تبیین مسئله انقلاب و حجاب، به ارائه شواهدی می پردازد مبنی بر اینکه یکی از دلایل مخالفت مردم با رژیم گذشته، مبارزه شاه با ارزش های ناب دینی، از جمله حجاب، بوده است. در ادامه، با اشاره به جریانات مخالفان حجاب بعد از انقلاب اسلامی، تلاش مخالفان خارجی در مبارزه با حجاب و به موازات آن، نقش جنگ را در پررنگ کردن حجاب و همراه با آن حضور گسترده زنان محجبه در صحنه های متنوع اجتماعی را به تصویر می کشد.

خلاصه ماشینی:

"وضعیت پوشش زن ایرانی پیش از انقلاب اسلامی یکی از پدیده های بسیار مؤثر بر فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایران مسئله کشف حجاب بود; مسئله ای که شاید بتوان آن را در نوع خود یک اقدام منحصر به فرد در تاریخ این کشور دانست که توسط رضا شاه بعد از دیدار از ترکیه اجرا شد. (دلال عباس، 1384،ص 159ـ160) انقلاب اسلامی و حجاب با توجه به مطالبی که بیان گردید، این سؤال به ذهن می رسد که آیا انقلاب اسلامی موجب رونق گرفتن حجاب شد یا بعکس، این حجاب بود که انقلاب کرد؟ به عبارت دیگر، آیا جمعی اقتدارگرا که خواهان نقش های سنتی برای زنان و اختفای آنان از سر انحصارطلبی بودند، به قدرت رسیدند یا نه، مردم، اعم از زن و مرد، به خاطر سیاست های ضد دینی و ضد حجاب رژیم شاه، برای حفظ و زنده کردن ارزش های معنوی از جمله حجاب، علیه شاه شوریدند; یعنی به خاطر حجاب انقلاب کردند؟ اگر مورد اول را بپذیریم، پس اجباری کردن حجاب نوعی خودخواهی مردان و انقلاب ایران نوعی انقلاب مردسالار است که جنبش های دفاع از حقوق زنان حق دارند با آن مبارزه کنند. هرچند بعد از انقلاب گروهی از زنان که عمدتا از طبقه متوسط جامعه بودند حرکت هایی را علیه حجاب انجام دادند و برخی از آنان نیز همراه با گروه های معارض انقلاب به خارج گریختند و با پول سازمان های بین المللی و کمک آنها سازمان های فمینیستی معارض با انقلاب را راه اندازی کرده و تبلیغات مطبوعاتی گسترده ای (در اکثر کشورهای غربی) علیه نظام جمهوری اسلامی به راه انداختند; اما دسته ای دیگر (حتی پیروان اقلیت های دینی) توسط افراد و مراکزی همچون بیت امام و آیت الله طالقانی متقاعد گردیده، به جمع زنان محجبه پیوستند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.