چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت بینالمللی شدن یک دانشگاه در کارکردهای آموزش، پژوهش و خدمات تخصصی است. بدین منظور از چهار جامعه آماری شامل؛ مدیران ارشد، اعضای هیات علمی، کارشناسان و دانشجویان با روش توصیفی-تحلیلی دادههای لازم گردآوری شده است. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامههای محققساخته بوده است. دادههای موردنیاز با روش نمونهگیری از اعضای هیات علمی، کارشناسان و دانشجویان و نیز سرشماری کامل از مدیران ارشد گردآوری و با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بهدست آمده نشان داد که وضعیت موجود بینالمللی شدن این دانشگاه در کارکردهای آموزش و پژوهش در سطح رضایت بخش (ضرورت توجه برای بهبودی) و در کارکرد خدمات تخصصی در سطح نسبتا رضایتبخش (ضرورت توجه کامل برای بهبودی) قرار دارد. لذا با توجه به اهداف این دانشگاه، باید برای توسعه و تقویت بعد بینالمللی کارکردهای اصلی آموزش، پژوهش و خدمات دانشگاه اقدامات همهجانبهای انجام گیرد.
The aim of this study was to survey the status of internationalization of this University regarding education, research and professional services functions. Hence data has been accumulated of the four statistical populations including senior managers, faculty members, students and staff using descriptive and analytic methods. Measurement tools included questionnaires which the researcher made. Required data has been collected from sampling of faculty members, students, staff and a complete census from senior managers. The information obtained was analyzes by using descriptive and inferential statistics methods.
The results show that at the case University, the current state of the internationalization of education and research functioning is relatively desirable and not desirable is the function of specialized services. Therefore, considering the
aims of the University towards internationalization, major decisions should be made for developing and reinforcement of the
international dimension of main functions like education, research and university services.
خلاصه ماشینی:
"مقایسه وضعیت موجود بین المللی شدن دانشگاه در کارکردهای آموزشی ، پژوهشی و خدمات تخصصی به تصویر صفحه رجوع شود سؤال چهارم : «چالش ها و موانع پیشبرد بـین المللـی شـدن دانـشگاه در کارکردهـای آموزشی ، پژوهشی و خدمات تخصصی چیست و چگونه می توان بین المللی شـدن را در آن ها تقویت کرد؟» از مهم ترین موانع و چالش های بین المللی شدن دانشگاه با توجه بـه سـطوح کارکردهـای آموزشی ، پژوهشی و خدمات تخصصی مـورد پـژوهش و ارزیـابی رضـایت بخـشی نـسبی و کمتـر کارکرد خدمات تخصصی و رضـایت بخـشی کارکردهـای پژوهـشی و آموزشـی از سـوی مـدیران ، اعضای هیأت علمی ، کارشناسان و دانشجویان دانشگاه ، می تـوان بـه موانـع و چـالش هـا از جملـه : کیفیت اعضای هیأت علمی ، برنامه های آموزشی و درسی ، فرایند یاددهی و یادگیری و دانشجویان در سطح کارکرد آموزشی ، برنامه های پژوهشی و فناوری اطلاعات و ارتباطـات در سـطح کـارکرد پژوهشی و هم چنین ، در سطح کارکرد خدمات تخصصی ، به نامناسب بودن تـشکیلات و سـاختار سازمانی ، بودجه و منابع مالی ، ارتباطات (درون و بـرون دانـشگاهی )، همکـاری هـای بـین المللـی ، توانمندی کارشناسان ، سازوکار ارزیابی و بهبود کیفیت ، برنامه ها و فعالیت های فوق برنامه و نبـود برنامه ریزی راهبردی ، اهداف و سیاست های روشن ، رهبری و مـدیریت قـوی ، سیـستم حمـایتی ، زیرساخت ها و فرهنگ سازمانی برای بین المللی شدن اشاره کرد."