چکیده:
با هدف بررسی و مقایسه رابطه دینداری، نگرش سیاسی- اجتماعی و پیشرفت تحصیلی با سازگاری اجتماعی دانشجویان شاهد و غیرشاهد، تعداد 625 دانشجو (315 دانشجوی شاهد و 310 دانشجوی غیرشاهد) با روش نمونه گیری طبقه ای با اختصاص متناسب از میان دانشجویان دختر و پسر دانشگاه های تهران انتخاب شدند. جهت اندازه گیری متغیرهای پژوهش از مقیاس دینداری دانشجویان، پرسش نامه نگرش سیاسی- اجتماعی و پرسش نامه شخصیتی کالیفرنیا (بخش سازگاری اجتماعی) استفاده شده است. داده ها با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی با مولفه اصلی، ضریب همبستگی چند متغیری (پیرسون) و تحلیل رگرسیون همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که باورهای دینی و نگرش سیاسی- اجتماعی با سازگاری اجتماعی دانشجویان شاهد و غیرشاهد، همبستگی های مثبت و معناداری دارند، در حالی که بین پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانشجویان شاهد و غیرشاهد هیچ گونه رابطه معناداری مشاهده نشد. هم چنین رابطه ای بین دینداری و نگرش سیاسی- اجتماعی با سازگاری اجتماعی در دانشجویان دختر (شاهد و غیرشاهد) قدرتمندتر از دانشجویان پسر (شاهد و غیرشاهد) است. نتایج تحلیل رگرسیون هم زمان نیز نشان داد که سازگاری اجتماعی دانشجویان شاهد و غیرشاهد رابطه ای مثبت و معناداری با دینداری، نگرش سیاسی- اجتماعی و پیشرفت تحصیلی آنان دارد، متغیر دینداری و پیشرفت تحصیلی به ترتیب قوی ترین و ضعیف ترین رابطه را با سازگاری اجتماعی دانشجویان شاهد و عادی دارد. نتایج پژوهش حاضر با نتایج سایر پژوهش های داخلی و خارجی انجام شده در این زمینه هم سویی دارد که در پایان مورد بحث واقع شده است.
خلاصه ماشینی:
"نتایج پژوهش شلودرمن6و همکاران(2001)درمورد 443 دانشجوی دختر و پسر نیز بیانگر آناست که بین تعهد دینی،دینداری درونی و اعمال مذهبی با سازگاری روانشناختی و اجتماعیدانشجویان رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد،بهطوری که دینداری درونی و تعهد دینی از جملهبهترین پیشبینیکنندههای سازگاری اجتماعی در این دانشجویان هستند.
اگرچه در دانشجویان شاهد دختر بین دینداری با عاملهای ششگانه سازگاری اجتماعی وسازگاری اجتماعی کلی آن روابط مثبت و معناداری وجود دارد(0/01< P و 0/48- r )،اما این روابطدرمورد دختران شاهد قویتر از پسران شاهد است.
دادههای جدول شماره 2 مبین آن است که در دانشجویان پسر عادی اگرچه بین دینداری وسازگاری اجتماعی کلی رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد(0/05< P و 0/23- r )،اما رابطه بیندینداری با عاملهای قالبهای اجتماعی،مهارتهای اجتماعی و روابط آموزشی غیرمعنادار است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)همانگونه که در جدول شماره 3 مشاهده میشود سه متغیر دینداری،نگرش سیاسی-اجتماعیو پیشرفت تحصیلی رابطهی مثبت و معناداری با سازگاری اجتماعی دانشجویان شاهد و غیرشاهد دارد.
بهعبارتدیگر،هرچه میزان دینداری،نگرش سیاسی-اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان&%05207EEOG052G% بالاتر باشد،میزان سازگاری اجتماعی آنان نیز بیشتر است.
خدایاریفرد و همکاران(1381)نیز با مطالعه 480 دانشآموز دختر و پسر متعلق به خانوادههای جانباز و غیرجانباز دریافت که بین نگرش سیاسی-اجتماعی و سازگاری اجتماعی آنان رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد.
گودرزی(1382)بامطالعه 200 دانشآموز دختر و پسر شاهد 14 تا 18 ساله دریافت که بین دینداری و سازگاریاجتماعی آنان رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد و این رابطه در دانشآموزان دختر قویتر ازدانشآموزان پسر است.
tnemssessA ytilanosreP fo lanruoJ gniPoC suoigileR dna ssensuoigileR cisnirtnI.
C,rekraP laicoS dna ytilanosreP fo lanruoJ."