چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر واسطه ای متغیرهای انگیزشی (سودمندی ادراک شده، اهداف پیشرفت) و شناختی (راهبردهای خود نظم بخش) در رابطه بین ادراک از ساختار کلاس (وظایف انگیزشی، حمایت خود مختارانه و ارزشیابی تبحری) و پیشرفت ریاضی بوده است. 400 دانش آموز پایه سوم رشته ریاضی - فیزیک (200 دختر و 200 پسر) دبیرستان های دولتی شهر اصفهان به شیوه تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه هفت خرده مقیاس در برگیرنده (راهبردهای خود نظم بخش میلر و همکاران، 1996، ادراک از ساختار کلاس بلک برن، 1998، اهداف پیشرفت میدلتن و میگلی 1997 و سودمندی ادراک شده میلر و همکاران، 1996) پاسخ دادند. برای ارزیابی پیشرفت ریاضی از نمره نهایی درس ریاضی (حسابان) استفاده شد. روش تحلیل مسیر حاکی از برازش خوب مدل بود و نشان داد که: متغیر مستقل وظایف انگیزشی با تاثیر بر متغیرهای میانجی اهداف تبحری، سودمندی ادراک شده و راهبردهای خود نظم بخش، بر پیشرفت ریاضی اثر غیر مستقیم معناداری دارد. متغیر حمایت خود مختارانه با واسطه اهداف تبحری و سود مندی ادراک شده ریاضی بر راهبردهای خود نظم بخش و پیشرفت ریاضی تاثیر غیر مستقیم دارد. ارزشیابی تبحری نیز بر اهداف تبحری، اهداف عملکردی و راهبردهای خود نظم بخش اثر مستقیم معنادار داشت و به واسطه اهداف تبحری و راهبردهای خود نظم بخش بر پیشرفت ریاضی اثر غیر مستقیم معنادار دارد. نقش واسطه ای راهبردهای خود نظم بخش بین متغیرهای اهداف تبحری، سود مندی ادراک شده و پیشرفت ریاضی تایید شد.
خلاصه ماشینی:
"مطالعات روانشناختی دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء س تاریخ دریافت مقاله:86/7/10 تاریخ بررسی مقاله:86/7/22 تاریخ پذیرش مقاله:88/3/20 دورۀ /5شماره 4 زمستان 1388 ادراک از ساختار کلاس و پیشرفت تحصیلی ریاضی:نقش واسطهای متغیرهای انگیزشی و شناختی الهه حجازی*دانشیار دانشگاه تهران زهرا نقشدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی علی اکبر سنگریکارشناس ارشد تحقیقات آموزشی کیده: {IBهدف پژوهش حاضر اثر واسطه،متغیرهای انگیزشی(سودمندی ادراکشده،اهداف پیشرفت)و شناختی(راهبردهای خود نظمبخش)در رابطه بین ادراک از ساختار کلاس(وظایف انگیزشی،حمایت خودمختارانه و ارزشیابی تبحری)و پیشرفت ریاضی بوده است.
با توجه به آنچه بیان شد و همراه با گرین و میلر(2004)شاید بتوان گفت دانشآموزانیکه ادراک آنها از ساختار کلاس مثبت است تکلیف کلاسی را برای آینده خود سودمند تلقیمیکنند،اهداف تبحری را برای یادگیری خود برمیگزینند و از راهبردهای خودنظمبخش کهبه پیشرفت تحصیلی آنها منجر میشود به مقدار وسیعتری استفاده میکنند.
جدول 2:ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود)همان طور که ملاحظه میشود به غیر از رابطه عملکردی با حمایت خودمختارانه وپیشرفت ریاضی سایر روابط در سطح 0/05 معنادار هستند و به ترتیب راهبردهای خودنظمبخش(0/48)و سودمندی ارداکشده(0/32)بالاترین همبستگی را با پیشرفت تحصیلیریاضی نشان میدهند.
حث و نتیجهگیری هدف این مطالعه بررسی اثر واسطهای متغیرهای انگیزشی(سودمندی ادراک شده،اهدافپیشرفت)و شناختی(راهبردهای خودنظمبخش)در رابطه میان ادراک از ساختار کلاس(وظایف انگیزشی،حمایت خودمختارانه و ارزشیابی تبحری)و پیشرفت ریاضی بوده است.
یافتهها نشان میدهند که رابطه حمایت خودمختارانهبا اهداف تبحری و سودمندی ادراک شده مثبت و معنادار است و از طریق این دو متغیر باراهبردهای خودنظمبخش و پیشرفت ریاضی مرتبط میشود."