چکیده:
قافیه را می توان از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار داد. برای تعیین نقش قافیه در بافت موسیقایی بیت،سامانه ای با چهار عامل تعریف، و در ادامه به این فرضیه پرداخته می شود که توجه به قافیه به عنوان عنصر کلیدی در بافت موسیقایی بیت و به کارگیری قافیه هایی که توان موسیقایی بیشتری دارد ویژگی سبک شخصی نیست بلکه متعلق به سبک دوره ای است. شایان توجه است که تمام مراحل این پژوهش اعم از طبقه بندی اطلاعات، تجزیه و تحلیل داده ها آزمون فرضیه ها و... با استفاده از کامپیوتر انجام شده است.
خلاصه ماشینی:
"نتایج این آزمون در جدول 4 آمده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) *با توجه به نتایج آزمون chi-square از آنجا که سطح معناداری مشاهد شده (0/131 (a از 0/05 بزرگتر است،این فرضیه را،که:«میزان تمرکز همخوانهای بیت در قافیه غزلهای حافظ و خواجو یکسان است»نمیتوان رد کرد.
نتایج این آزمون در جدول 6 آمده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) *با توجه به نتایج آزمون chi-square ،از آنجا که سطح معناداری مشاهد شده (0/194 (a از 0/05 بزرگتر است،این فرضیه را،که:«میزان تمرکز واکههای بیت در قافیه غزلهای حافظ و خواجو یکسان است»نمیتوان رد کرد.
نتایج این آزمون در جدول 8 آمده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) *با توجه به نتایج آزمون chi-square ،از آنجا که سطح معناداری مشاهده شده (0/169 (a از 0/05 بزرگتر است،این فرضیه را،که:«میزان تمرکز همخوانهای بیت در قافیه غزلهای حافظ و سلمان یکسان است»نمیتوان رد کرد.
نتایج این آزمون در جدول 10 آمده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتایج آزمون chi-square ،از آنجا که سطح معناداری مشاهده شده (0/381 (a از 0/05 بزرگتر است،این فرضیه را که:«میزان تمرکز واکههای بیت در قافیه غزلهای حافظ و سلمان یکسان است»نمیتوان رد کرد.
نتایج این آزمون در جدول 14 آمده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) *با توجه به نتایج آزمون chi-square ،از آنجا که سطح معناداری مشاهده شده (0/158 (a از 0/05 بزرگتر است،این فرضیه را،که:«نسبت تعداد هجای قافیههای غزلهای حافظ و سلمان یکسان است»نمیتوان رد کرد."