چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف تعیین تاثیر بینایی، حس عمقی، و تعداد جلسات تمرین بر اکتساب و انتقال سرویس ساده والیبال و بررسی نظریه اختصاصی بودن تمرین اجرا شد. بدین منظور 60 دانشجوی دختر راست دست که هیچ گونه آشنایی قبلی با مهارت نداشتند با میانگین سنی 5/1±21 سال به طور داوطلب انتخاب و با توجه به شرایط تمرین (با بینایی طبیعی و با چشم بند) و تعداد جلسات تمرین (2جلسه و 5جلسه)به طور تصادفی به چهار گروه 15 نفری تقسیم شدند. آزمودنی ها پس از شرکت در پیش آزمون، در هر جلسه 20 سرویس ساده والیبال را با دریافت بازخورد آگاهی از نتیجه تمرین کردند. سپس، در آزمون اکتساب حاضر شدند. گروه های آزمایشی در آزمون انتقال10 کوشش را بدون KR و با چشم بند تمرین کردند. داده ها با استفاده از روش های آماری تحلیل واریانس عاملی مرکب با تکرار روی عامل جلسات تمرین در فرایند اکتساب و تحلیل واریانس عاملی در آزمون های اکتساب و انتقال و آزمون تعقیبی بونفرونی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد تمام شیوه های تمرینی مورد استفاده در این تحقیق بر فرایند اکتساب، آزمون های اکتساب و انتقال تاثیر معنادار داشتند. گروه های 2 و 5 جلسه تمرین با بینایی در فرایند اکتساب پیشرفت بیشتری نسبت به سایر گروه ها داشتند و گروه 5 جلسه تمرین با بینایی طبیعی در آزمون اکتساب بهترین عملکرد را داشت (05/0P<). در آزمون انتقال، گروهی که 5جلسه با چشم بند تمرین کرده بود، عملکرد بهتری نسبت به سایر گروه ها داشت (05/0P<). به طور کلی، نتایج پژوهش حاضر نشان داد یادگیری برای منابع اطلاعات آور حسی موجود در طول تمرین اختصاصی است و با افزایش زمان تمرین، یادگیری مهارت حرکتی به این منابع اطلاعاتی بیشتر وابسته می شود. بنابراین، نظریه اختصاصی بودن تمرین در سرویس ساده والیبال کاربرد دارد.
خلاصه ماشینی:
"براساس این نظریه اطلاعات آور حسی در تمامی مارحل یادگیری و تمرین مهارت مهم است با افزایش طول جلسات و تعداد کوششهای تمرین،براهمیت نقش این منابع اطلاعاتی افزوده&%05015PLOG050G% میشود.
ادبیات متناقض دربارۀ میزان پایداری اطلاعات آور درونی به ویژه بینایی طی مراحل مختلف یادگیری و سعی برای دستیابی به الگوی بهینۀ مهارت،باعث ایجاد این مسئله شد که آیا تمرین یک مهارت حرکتی درشت(سرویس سادۀ والیبال)که در آن بینایی منبع مهم اطلاعاتی محسوب میشود،و در طول تمرین این تکلیف، برنامۀ حرکتی پایدارتری در حافظۀ یادگیرنده شکل میگیرد،براساس نظریۀ برنامۀ حرکتی تعمیمیافته با افزایش جلسات یا دسته کوششهای تمرینی منجر به کاهش استفاده از منابع اطلاعات آور حسی در مراحل مختلف یادگیری و آزمون انتقال میشود یا اینکه براساس نظریۀ اختصاصی تمرین نیاز یا عدم نیاز به منابع اطلاعات آور اختصاصی است و پایداری منبع اطلاعاتی اختصاصی مورد استفاده در فرایند اکتساب(جلسات تمرین)و آزمون انتقال(شرایط ملاک)با افزایش جلسات یا دسته کوششهای تمرینی بیشتر میشود؟ با توجه به اینکه تا به حال پژوهشگران در تکالیف آزمایشگاهی به بررسی نظریۀ اختصاصی تمرین پرداختهاند،پژوهش حاضر برآن است تا با استفاده از تکلیف میدانی به سؤالات ایجاد شده پاسخ دهد تا بتوان در آموزش برای کسب مهارت و اجرای آن توصیههای علمی لازم را طرح کرد.
loV,roivaheB rotoM fo lanruoJ?srorrE noitamrofsnarT ro ecnani moD noisiV:tnemevom gnimia launam a ni ecitcarp fo yticificeps sesuac tahW"."