چکیده:
نگارش های مستقل در اعراب القرآن از قرن دوم هجری آغاز گردیده و پیوسته تاکنون ده ها عنوان کتاب به رشته تحریر در آمده است، در برخی از این آثار به ترتیب مصحف شریف به اعراب آیات قرآن کریم پرداخته شده است و دسته ای دیگر به اعراب بخش هایی از قرآن اقدام کرده اند. در این راستا اعراب سوره یا آیه ای خاص و یا اعراب چند سوره مد نظر نویسندگان این آثار بوده است و گروهی از این آثار به اعراب آیه هایی که از پیچیدگی ویژه ای برخوردار بودند، اختصاص یافته است.
خلاصه ماشینی:
"تأویل مشکل القرآن همان است که ناصر خسرو از آن یاد کرده است: {Sگوئی قتبی مشکل قرآن بگشاده است#تکیه زدهای خیره بر آن خشک شده نالS} 10-اعراب القرآن نگاشته مبرد ابو العباس محمد بن یزید بصری ملقب به مبرد،م286/ ق،پیشوای دانشعربی در زمان خویش و از ائمه ادب و تاریخ است و مهمترین اثر وی الکاملفی اللغة و الادب میباشد،از کتابهای وی که ابن ندیم از آن یاد کردهاست،«کتاب اعراب القرآن»میباشد(ابن ندیم:88)حاجی خلیفه،مبرد را ازپیشتازان تألیف در این عرصه دانسته است(حاجی خلیفه،ج 1:123)،گفتنیاست که صاحب الذریعه ازاین کتاب با عنوانهای«اعراب القرآن»و«تفسیراعراب القرآن»یاد کرده است(آقابزرگ تهرانی،ج 2:236؛ج 4:261)،علامهسید محسن امین وی را از مؤلفان شیعه در اعراب القرآن دانسته است(امین،ج 1:129) 11-اعراب مشکل القرآن بو العباس،احمد بن یحیی،م291/ ق،مشهور به ثعلب،امام اهل کوفه درنحو و لغت بوده است،او از پیشگامان تألیف در اعراب القرآن به شمار میآید(حاجی خلیفه،ج 1:123)،رافعی،م623/ ق در التدوین،در چند مورد ازکتاب وی با عنوان«اعراب مشکل القرآن»یاد میکند(رافعی،ج 2:153،179؛ج 3:3،259،414)،ولی در یک جا از"اعراب القرآن"نام برده است ودر جایی دیگر از مشکل القرآن یاد کرده است(همان،ج 1،ص 191؛ج 2،&%00621EPMG006G% ص 416)،بعید به نظر میرسد که این عناوین متعدد مربوط به چند کتابباشد؛زیرا سماع این کتب و روایت آنها در تماهی این موارد از أبو علیالخضر بن أحمد از أبو الحسن القطان از ثعلب میباشد،ذهبی،748 ه ق،نیزاز آن به«اعراب القرآن»یاد کرده است(ذهبی،ج 22،ص 84؛و نیز ر ک:زرکلی،ج 1:267)،اندکی از آراء ثعلب در اعراب قرآن را میتوان درتدوین یافت(رافعی،ج 3،صص 3،259)."