چکیده:
شاهنامه آیینه ای تمام نما از هویت و باورهای کهن ایرانیان در گذشته های دور تا پایان دوره ساسانیان است. بسیاری از باورهای کهن ایرانی در هر سه بخش این شاهنامه به ویژه در دوره اساطیری و حماسی تجلی یافته است. رستنی ها، پدیده هایی هستند که در اسطوره ها و باورهای توتمی و آنیمیسمی ـ که شکل هایی از دین های ابتدایی اند ـ نقش درخور تاملی دارند. بازتاب این باورها را که گاه با اساطیر دیگر اقوام مشترک است در شاهنامه می توان یافت. پرستش رستنی ها و اعتقاد به تبار نباتی انسان که در میان اقوام مختلف دیده می شود در شاهنامه نیز نمود دارد. همچنین بعضی از شخصیت های شاهنامه ایزدنبات هایی هستند که شکل زایش و مردن آن ها مشابه نمونه اساطیری آن هاست. در حقیقت این شخصیت ها صورت پیکرگردانی شده ایزدنبات های اساطیری هستند.
Shahnameh is the whole mirror of ancient beliefs and Iranian's identity in far past years to the end of Sassanid's times. Most of Iranian ancient beliefs are manifested in each three parts of this epical work especially in mythic and epic periods. Herbages are the phenomena that is the subject of contemplation in mythical and also Totemic and anima beliefs which are some of the first forms of religion. The reflection of these beliefs which are sometimes similar to the other folk's myth، can be found in Shahnameh. Worshiping of herbages and the plant ancestry of mankind، which have often been seen among different tribes، are the core beliefs manifested in Shahnameh. Also، some of the characters in Shahnameh are goddess of herbage that their birth and death are the same as that of their mythical sample. In fact، these characters are the transformed models of mythical goddess of herbages.