چکیده:
اطلاعات و، به تبع آن، نیازهای اطلاعاتی، با سرعتی فزاینده در حال افزایشاند.در این میان، بسیاری از کاربران به علل مختلف قادر به درک نیاز اطلاعاتی خود نیستند، بنابراین، روشی مورد نیاز است تا بتوان به کمک آن اطلاعات موجود را در جهت رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران به کار گرفت.در کتابخانههای سنتی، این مشکل به کمک مصاحبه مرجع و ارائه خدمات مرجع حل شده است، از آنجا که در محیط الکترونیک نیز نیاز به خدماتی مشابه خدمات مرجع سنتی وجود دارد، لازم است با در نظر گرفتن مقتضیات خاص محیط الکترونیک و امکاناتی که این محیط در اختیار ما میگذارد، خدمات مناسبی در این کتابخانهها ارائه شود. در این مقاله با مطرح ساختن خدمات مرجع سنتی، انواع روشهای ارائه خدمات مرجع در محیط الکترونیک مورد بحث قرار میگیرد
خلاصه ماشینی:
"در کتابخانههای سنتی، این مشکل به کمک مصاحبه مرجع و ارائه خدمات مرجع حل شده است، از آنجا که در محیط الکترونیک نیز نیاز به خدماتی مشابه خدمات مرجع سنتی وجود دارد، لازم است با در نظر گرفتن مقتضیات خاص محیط الکترونیک و امکاناتی که این محیط در اختیار ما میگذارد، خدمات مناسبی در این کتابخانهها ارائه شود.
خدمات مرجع در صورتی که فردی در شرایط خاصی با مشکلی مواجه شود، به گونهای که این مشکل جلوی حرکت او را بگیرد و خود نیز نتواند به تنهایی آن را حل کند؛لازم است فردی با دارا بودن دانش و آگاهی کافی و آشنایی با منابع مختلف و نحوه بازیابی اطلاعات در آنها به کمک وی بشتابد و با ارائه خدماتی، وی را در خروج از این مخمصه یاری کند.
به علاوه، باید توجه داشت که هدف از ارائه خدمات مرجع، تنها پاسخ به سؤال مطرح شده نیست، بلکه علاوه بر آن، ایجاد توان تفکر انتقادی و ارزیابی منابع اطلاعاتی برای از میان برداشتن بیسوادی اطلاعاتی را نیز در بر میگیرد.
همان گونه که قبلا هم بیان شد، به دلیل اینکه گاهی، مراجعهکننده به علت بیسوادی اطلاعاتی، قادر به بیان صحیح و روشن نیاز اطلاعاتی خود نیست، لازم است مصاحبه مرجع صورت پذیرد تا از طریق پر کردن خلأهای موجود در دانش مراجعهکننده، بیان سؤال به درستی ممکن شود.
شرایط ارائه معرفی خدمت یا ارائه آن باید حاوی نکات زیر باشد:-مقدمه مفصلی برای خدمت ارائه شده؛-توصیفی از کسانی که قادر به استفاده از این خدمات هستند؛-انواع سؤالاتی که خدمت مورد نظر قادر به پاسخگویی به آنهاست؛-فاصله زمانی میان سؤال و جواب؛-پاسخ دهندهها؛-چگونگی استفاده از خدمت ؛و-اهمیت کمک کاربر به کتابدار و تبیین سؤالات."