چکیده:
در این دوران که همه ملتهای جهان برای رسیدن به ثبات و پیشرفت می کوشند،بی گمان توسعه یافتگی به عنوان یکی از بنیادهای ثابت،در برنامه ریزی کشورها مد نظر قرار می گیرد و چونان فرایندی جامع در گروه دگرگونهای بنیادین در ساخت اجتماعی،اقتصادی،فرهنگی و سیاسی،به عنوان راهبرد و الگویی برای رفا و بهروزی مطرح می شود.هدف این مقاله بررسی نقش آموزش و پرورش در توسعه اجتماعی است.از آن جا که آموزش و پرورش اصلی ترین نهاد آموزش در هر کشور است و متولی امر آموزش و پرورش کودکان در مراحل رشد آنان محسوب می شود.لذا این سوال مطرح می شود که چه رابطه ای بین آموزش و پرورش و توسعه در سطح جامعه وجود دارد.سعی شده است از روش توصیفی-تحلیلی و با ابزار کتاب خانه ای و اینترنتی به این سوال پاسخ داده شود.
خلاصه ماشینی:
"آموزش و پرورش،توسعه و جامعهپذیری صفی الله شاه قلعه کارشناس ارشد علوم سیاسیو مدرس دانشگاه پیامنور (به تصویر صفحه مراجعه شود)&%05310OORG053G% چکیده {IBدر این دورانکه همۀ ملتهای جهان برایرسیدن به ثبات و پیشرفتمیکوشند،بیگمان توسعهیافتگی بهعنوان یکی ازبنیادهای ثابت،در برنامهریزیکشورها مدنظر قرار میگیرد وچونان فرایندی جامع در گروهدگرگونیهای بنیادین در ساختاجتماعی،اقتصادی،فرهنگیو سیاسی،بهعنوان راهبرد والگویی برای رفاه و بهروزیمطرح میشود.
جدول شاخصهای توسعۀ اجتماعی (به تصویر صفحه مراجعه شود)برای رسیدن به آگاهی و سواد،امروزه دیگر ضرورت آموزش وپرورش در بسیاری از کشورها کاملا شناخته شده است.
یعنی نقش آموزش و پرورش نه تنها بهعینیت بخشیدن به زندگی مادی و معنوی فرد محدود نمیشود،بلکهتمام شئون اجتماعی او را در برمیگیرد و عامل رشد و تحول اساسیجامعه محسوب میشود.
به اعتقاد نگرلیند و ساها5،آموزش و پرورش حافظ نظام سیاسیو عامل توسعه و دارای سه کارکرد اساسی است: *عامل اصلی جامعهپذیری سیاسی نوجوانان و جوانان در فرهنگسیاسی ملی؛ *عامل مؤثر در انتخاب و تربیت نخبگان سیاسی؛ *عامل اصلی در انسجام سیاسی و ساخت آگاهی سیاسی ملی[شارعپور،1383:285].
پس میتوان گفت آموزش و پرورش نهادی ایجابی برای تعلیم وتربیت به صورت دروس از پیش ارائه شده است که شناخت مسائل ورفتار صحیح را به انسان میآموزد و به اجتماعی شدن انسان کمکمیکند.
بهطور خلاصه،تحت تأثیر موارد زیر،پرورشسیاسی به عنوان یک فرایند اجتماعی مشروع و یک کارکرد آشکارنظامهای آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفت و مسئولیت ایجادآگاهی ملی و وفاق سیاسی به مدارس واگذار شد: *تحولات جهانی ناشی از دو جنگ جهانی؛ *تشکیل دولتهای جدید در کشورهای آزاد شده از قید استعمار؛ *مقابلۀ ایدئولوژیکی میان شرق و غرب بر سر تأثیرگذاری سیاسیبر کشورهای آسیایی و آفریقایی و نفوذ در ذهن جوانان این کشورها."