خلاصه ماشینی:
"{%{Jاز نشریه بین المللیبازرگانی گات سازمان ملل متحد ترجمه هوشنگ جهانگیرJ} سنجش و آزمایش بازار {IB*هر شرکت و یا موسسه و یا کارخانهپیش از اینکه بخواهد بمعیاروسیعوارد عملیات بازاریابی شده و کالا و یاخدمتی را بفروش برساند باید دستبه یک رشته آزمایشهای لازمدربازاریابی کالا بزند واز کلیه عواملیکه در آسان کردن عرضه و بالا بردنمیزان فروش محصول موثر است بهرهبرداری کند.
مثال دیگر اینست که یک شرکتکه کالای خود را در بسته بفروشمیرساند اگر بخواهد نوید فرآوردهخود را تبدیل به کالاهای پردوام ووسایل بنماید در این صورت قبل ازیک آزمایش بازار در منطقه کوچکصلاح نیست که دفعتا دست به تبدیلمحصول خود بزند و در این مرحله استکه باید کلیه جوانب را مانند:خریدهای کم،خرید اقساط،خرید باتضمین و سرویس آنها را در مد نظربگیرد.
در زمینه بعضی از کالاها(مانندکالاهای بادوام)مشکلات زیادی موجوداست ولی برای کالاهای دیگر غالباامکان دارد در مراحل اولیه در مقدارکمی ازکالاها که در مرحله اولیه تولیدهستند برای بازارهای کوچک تحتشرایط عادی فروش تهیه و عرضه کردبطور مثال آنقدرها مشکل و گراننیست که مقدار کمی محصول و گراننیست که مقدار کمی محصول شکلاتتهیه کرد ودر چند فروشگاه گذاشت ودر شرایط معمولی رقابت عرضه کردو سپس نتیجه عکس العمل مصرفکنندهو تجارت را در قبال عرضه،قیمتو سایر موارد پیدا کرد.
البته در چنین بررسیهائی نظیرآنچه را که در فوق اشاره شد ممکناست مسائلی پیش بیاید تحقیقاتحسابرسی مصرف منظم و خوردهفروشیاحتمالات گران دست میگیرد،فشاررقابتآمیز ممکن است کار را مشکلسازد بطوری که این بررسی را دروسط آزمایش بازار عرض کنیم در صورتیکه برآوردها برای هر یک از عواملاولین بار باشد امکان دارد نتیجه دقیقنباشد."