چکیده:
در چند دهه اخیر تغییرات اجتماعی و تغییرات مربوط به فناوری، کار مدیران و به طرز مشابهی نحوه توسعه، کارکرد و روابط درونی و بیرونی سازمان ها را تحت تاثیر قرار داده است و به دنبال این تغییرات، واقعیت های جدیدی در سازمان ها و نظریات سازمانی جدید مطرح ساخته و یا بر اهمیت برخی از مفاهیم قدیمی افزوده است؛ که افزایش آگاهی درباره این واقعیت ها و مفاهیم و به کارگیری آن ها در سازمان، تاثیر بسزایی در پیشبرد امور خواهد داشت. در این نگارش، در حالت کلی از این واقعیت های جدید با نام "اساس موفقیت سازمانی" یاد می شود و سعی بر این است که به چند نمونه از این مفاهیم اشاره شود و تاثیر و جایگاه آن در سازمان ها به طور کل، و در سازمان آرشیو به طور خاص، مورد بررسی قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"موفقیت سازمانی در آرشیوها محبوبه مرادیان کیده {IBدر چند دهۀ اخیر تغییرات اجتماعی و تغییرات مربوط به فناوری،کار مدیران و به طرز مشابهی نحوۀ توسعه،کارکرد و روابط درونیو بیرونی سازمانها را تحت تأثیر قرار داده است و به دنبال اینتغییرات،واقعیتهای جدیدی در سازمانها و نظریات سازمانیجدید مطرح ساخته و یا بر اهمیت برخی از مفاهیم قدیمیازوده است؛که افزایش آگاهی دربارۀ این واقعیتها و مفاهیمو به کارگیری آنها در سازمان،تأثیر بسزائی در پیشبرد امور خواهدداشت.
از سوئی با توجه به گسترش مفهوم رقابت و از سوی دیگر با توسعه و پیشرفت فناوری،توجه سازمانها(از جمله آرشیو)به امور و مفاهیمی که پیش از این اهمیت چندانینداشت،پررنگتر شده است و در نظریات سازمانی جدید نیر،منظور شده است و همین،کلید موفقیت سازمانی است؛مفاهیمی چون فرهنگ سازمانی،یادگیری سازمانی،ارائهایواضح از خطمشی و اهداف سازمان،اهمیت جایگاه سازمانی در مؤسسۀ مادر،یادگیریسازمانی و دیگر موردهائی که بتفصیل در زیر به آنها پرداخته خواهد شد.
(کرتز،2004،50) از جملۀ منابع تأمینکننده یادگیری سازمانی در سازمان آرشیو،عبارتاند از:واحدهایمختلف سازمان،اسناد و مدارک،پدیدآوران و واسپاران آثار،سازمانهای پشتیبان و دیگرسازمانهای مربوط مانند شورای جهانی آرشیو،انجمن آرشیوداران آمریکا،انگلستان،استرالیا وکانادا(به صورت جداگانه)،انجمن بین المللی آرشیوهای صدا و دیداری-شنیداری،مهتاب(تنها تشکل سازمان یافتۀ آرشیوی در داخل کشور)،وبلاگ گروهی آرشیودارهای ایران،آرشیوملی ایران،وبلاگ تخصصی تاریخ شفاهی و بسیاری از موردهای دیگر که در این مختصرنمیگنجد پیچیدگی روابط سازمانی در بخش یادگیری سازمانی و مدیریت دانش در سازمانهااز جمله آرشیو،نیاز به پایهریزی شفاف سازمان و سلسله مراتب آن دارد که به نوعی،هماناهداف و خطمشی سازمان است که در بخشهای بعد،بتفصیل به آن پرداخته میشود."