چکیده:
در این مقاله مفهوم عدل، به معنای شامل و جامع آن که زیر بنا و اساس تمام تفکرات اسلامی است، تبیین شده و رابطه آن، باحق و حد آشکار میگردد. مفهوم عدل، در خداوند متعال و نسبت انسان و نظام خلقت با مفهوم عدل، کالبدشکافی شده و عدل، مقام و رتبهای قابل دستیابی برای انسان تبیین میشود. در نهایت، جایگاه عدل جهانشمول مهدوی در نظام آفرینش و چگونگی آینده انسان و جهان در پرتو آن، تبیین خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"این مطلب که عدل، کمال مطلوبی برای انسان خواهد بود، در آیات کتاب شریف الهی نیز مورد تأکید قرار گرفته است؛ چنان که خداوند متعال در دو فراز و آیه از آیات سوره اعراف متذکر آن شده است و میفرماید: «و از قوم موسی، گروهی هستند که به حق راهبری میکنند و بر اساس آن، دادگری مینمایند».
امام صادق( راه شناسایی عادل را برای قبول کردن شهادت وی، داشتن خصوصیاتی میداند که میتوان خلاصه آن را پایبندی به قوانین الهی دانست: عبدالله بن ابی یعفور از امام صادق( پرسید: به چه چیزی عدالتمرد بین مسلمانها شناخته میشود تا به له و علیه آنان شهادت او مورد پذیرش قرار گیرد؟ حضرتش( فرمود: او را به پوشاندن (نقطه مقابل تظاهر به گناه) و عفت و خودداری شکم و دامن و دست و زبان بشناسند و (نیز) به دوری جستن از گناهان کبیره که خدا بر آن وعید آتش را قرار داده است شناخته میشود، مثل نوشیدن نوشیدنیهای حرام و زنا و ربا و جفای به پدر و مادر و فرار از میدان جنگ و غیر اینها، و نشانه بر هریک از این (امور واجبالترک) این است که پوشانندة همة عیبهای خود باشد تا بر مسلمین لغزش ها و عیب های دیگرش و جستجوی در اسرار پوشیدهاش حرام شود و اعلام پاکی و اظهار خوبی او در میان مردم واجب (و (وضرب الله مثلا رجلین أحدهما أبکم لا یقدر علی شیء وهو کل علی مولاه أینما یوجهه لا یأت بخیر هل یستوی هو ومن یأمر بالعدل وهو علی صراط مستقیم(."