چکیده:
امامت در مکتب رضوی، منزلت بسیار والایی دارد؛ منزلتی که خداوند، آن را پس از مقام نبوت و خلت به ابراهیم( عطا کرد. امام، خلیفه خدا و رسول خدا است و در فضایل و کمالات، یگانه روزگار خویش است. امام، از علم جامع و کامل برخوردار است؛ علمی که از طریق وراثت از پیامبر( و از الهام الهی دریافت کرده است و به وسیلة آن در پاسخ به هیچ پرسشی فرو نخواهد ماند. امام از ویژگی عصمت برخوردار است و از خطای علمی و معصیت و لغزش عملی مصون است. امام، علاوه بر ولایت تشریعی، ولایت تکوینی نیز دارد و با اذن و مشیت الهی میتواند کارهای خارق العاده انجام دهد. راه تعیین و تشخیص امام، نصب و نص الهی و شرعی است؛ زیرا افراد بشر از شناخت مقام و منزلت و صفات امامت ناتوانند. پیامبر اکرم( به دستور خداوند امامت را پس از خود به امیرالمؤمنین( سپرد و عهد امامت تا قیامت به نسل معصوم او اختصاص یافته است.
in Razavi School، the Imamat has an outstanding value that God gave it to Ibrahim (a.s.) after the Prophethood and Friendship. The Imam is the vicegerent of God and His Prophet (p.b.u.h. & h.f.) and in moral values and perfection is the only one of his age; and has the ultimate knowledge. He has received this through inheritance from the Prophet (p.b.u.h & h.f.) and Divine Inspiration and because of this، he will not fail to answer any question. Imam has the infallibility characteristics and is safe from scientific mistakes، guilt and mistakes in practice. Imam، in addition to the Legislative Saintship has the Existential Saintship too. The Imam، with God’s Permission can do supernatural works. The way to recognize an Imam is، the appointment and divine order and legality، because people are incapable to recognize the position، status and attributes of Imamat. The honorable Prophet (p.b.u.h. & h.f.) with God’s order entrusted the Imamat to the Commander of Faithful Ali (a.s.) after himself، and the covenant of Imamat has been earmarked to his Infallible generation until the Day of Judgment.
خلاصه ماشینی:
"این عبارت امام رضا( که فرموده است: «وقتی خداوند فردی را به رهبری مردم برمیگزیند، به او شرح صدر میدهد و سرچشمههای حکمت را در قلب او جاری میسازد، و علم و معرفت را به او الهام میکند» (کلینی، همان).
امام رضا( در این باره، به آیه (لاینال عهدی الظالمین( (بقره: 124) استناد کرده و فرموده است: این آیه، امامت هر فرد ظالمی را تا روز قیامت، باطل کرده و آن را مخصوص برگزیدگان قرار داده است؛ چنانکه خداوند به حضرت ابراهیم( اکرام کرده، امامت را در پاکان از ذریه او قرار داده است: (ووهبنا له إسحاق ویعقوب کلا هدینا ونوحا هدینا من قبل ومن ذریته داوود وسلیمان وأیوب ویوسف وموسی وهارون وکذلک نجزی المحسنین وزکریا ویحیی وعیسی وإلیاس کل من الصالحین( (انعام:84)؛ امامت در ذریه ابراهیم ادامه یافت، تا به پیامبر اکرم( رسید و پیامبر( به دستور خداوند، آن را به علی( سپرد و پس از او در برگزیدگان از ذریه او استقرار و استمرار یافت (کلینی، همان: ص155).
2 امام رضا( آنجا که نشانههای امام را بیان کرده، یکی از آنها را این دانسته است که سلاح پیامبر( نزد او است: یکون عنده سلاح رسول الله (صدوق، همان: ص213)؛ در حدیث دیگری فرموده است: سلاح پیامبر( در میان امت اسلامی همانند تابوت در بنی اسرائیل است."