چکیده:
سیستم اطلاعات حسابداری سیستمی است که وظیفه آن ثبت، پردازش و گزارش مبادلات گذشته مطابق با استانداردهای پذیرفته شده حسابداری می باشد.(بوکهولد،2000). با ورود رایانه به ایران، به تدریج شرکت های مختلفی اقدام به تولید نرم افزارهای متنوع با کاربردهای گوناگون کردند. حرفه حسابداری نیز به لحاظ ماهیت فعالیت و خدمات خود به رایانه و نرم افزارهای خاص، نیاز اساسی داشت. یکی از شرکت هایی که فعالیت خود را در بدو ورود رایانه به ایران آغاز کرد و روند موفقی را طی نمود، شرکت همکاران سیستم می باشد. هدف این پژوهش ارزیابی سیستم های اطلاعات حسابداری گروه شرکت همکاران سیستم از دیدگاه کاربران می باشد. سیستم اطلاعات حسابداری مناسب در این تحقیق به سیستمی گفته می شود که بتواند نیازهای اطلاعاتی کاربران خود را در زمان مورد نظر با محتوای مطلوب و ظاهری مناسب، تأمین نماید. جامعه آماری این تحقیق تعداد5000 شرکت و سازمان از سراسر ایران می باشند که ازسیستم های اطلاعات حسابداری و به طور مشخص نرم افزار حسابداری شرکت فوق در سال 88 استفاده می کردند. پرسشنامه ای حاوی 21 سؤال برای کاربران از طرق مختلف ارسال شده است. نتایج حاصل از 171 پرسشنامه عودت داده شده نشان می دهد سیستم های مذکور در خصوص ارائه اطلاعات مفید در زمانی که به آن ها نیاز است، از دیدگاه کاربران متوسط به بالا ارزیابی می شوند و در زمینه ارائه گزارشات با چیدمان مطلوب کاربران و تهیه اطلاعات مفهوم و قابل ارائه به تمام سطوح سازمان و انعطاف پذیری نسبت به تغییرات محیط اقتصادی به لحاظ ظاهر، از دیدگاه کاربران مناسب ارزیابی نمی شوند و نیازهای آن ها را برآورده نکرده است.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به جدول شماره (1) و فرضیه های پژوهشی ( μ :H0≤ 3) و (< μ :H13) می توان گفت که در سطح اطمینان 95 درصد فرضیه H0 رد می شود به این معنا که سیستم های اطلاعات حسابداری شرکت همکاران سیستم از بعد زمانی از نظر کاربران، سیستمی متوسط رو به بالا ارزیابی می شود به بیان دیگر نرم افزارهای یاد شده توانسته است انتظارات کاربران خود را از حیث ارائه اطلاعات، در زمان مورد نظر، با در نظر گرفتن آخرین داده های وارد شده در سیستم و همچنین تهیه گزارش از بازه های زمانی مختلف و رعایت انقطاع معاملات تا حدی بیش از متوسط برآورده سازد.
با این توصیف نرم افزارهای مالی شرکت همکاران سیستم در ارتباط با ارائه گزارشات در زمانی که به آن ها نیاز است و رعایت انقطاع معاملات در ارائه گزارش ها و همچنین تفکیک بازه های زمانی مد نظر کاربران و لحاظ کردن آخرین داده های وارد شده در سیستم در تهیه گزارشات، رضایت کاربران را با میانگینی بیش از متوسط حاصل نموده است و لذا از این جهت مناسب ارزیابی می شوند."