چکیده:
شکل گیری جامعه نمونه و کامل انسانی و تحقق برنامه ها و اهداف متعالی دینی، تنها در پرتو اصلاح و به سازی فراگیر و چند بعدی انسان و جامعه، امکان پذیر است. تا زمانی که بسترهای واقعی اصلاح و شکوفایی در اجتماع فراهم نشود و تغییرات بایسته و مثبت در آن صورت نگیرد، جامعه نمونه جهانی ـ که مبتنی بر فطرت پاک و سالم انسانی و سرنوشت مشترک جمعی است ـ به وجود نخواهد آمد و تا هنگامی که این جامعه واحد شکل نگیرد، جهان آکنده از چندپارگی، تباهی، بیدادگری، اضطراب و ناامنی، تجاوزگری و انحطاط خواهد بود. ویژگی اصلی این جامعه نمونه، اخلاقی و عقلانی کردن رفتار ها، گفتارها و پندارها است؛ یعنی، رسیدن انسان ها به بصیرت اخلاقی و تحقق جامعه سالم و فاضله که بر اساس منابع معتبر دینی، در عصر ظهور مصلح کل، امام مهدی علیه السلام صورت خواهد گرفت. دستیابی انسان به بصیرت اخلاقی، اوج شکوفایی او است تا بتواند بر ناراستی ها و کژی ها غلبه کند و راه درست و مستقیم الهی را بپیماید. برای تحقق این هدف و برنامه متعالی، سازکارها و مکانیسم هایی تربیتی و اخلاقی وجود دارد که این مقاله عهده دار تبیین و بررسی آنها است.
The forming of the sample society، the human، perfection، the real programs and the religious elevated aims are possible under the radiation of reformation، the general improvements and the multilateral of human beings and society. When the basic and real reformation and its flowering and also its basic change and positive is not to be prepared in a society. we cannot have a sample society in the world which is based on the pure inborn and healthy of human beings and the general determination of people in a society.
As long as this unified society isnot formed. Our world should be full of multilateral، corruption، tyramy، Anxiety، Unsafety، agression and decadence. The major characteristic of this sample society is to make moral and logic behaviors، the speech and advice. In this way for reading human beings to moral insights and the realization of a safe society، utopia and grace based on the religius valid sources are possible at the age of zohor-e-Mahdi، a great wholly reformer، Ahaining human beings to moral insights is its cultinated flowering for overcoming the dishonest things and finding the Allahs straight way. For realization this aim and the elevated program. There are moral and education mechanisms which are brought in to discussion in this paper.
خلاصه ماشینی:
"این برترین مکانیسم تغییر و تحول درونی و در راستای رشد فکری و اخلاقی انسانها با دست معجزهگر مهدی و کرامت معنوی او است؛ چنان که روایت امام باقر( به صراحت آن را تأیید میکند: «اذا قام قائمنا وضع یده علی رؤوس العباد فجمع به عقولهم و اکمل به اخلاقهم»؛ 2 «چون قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان میگذارد و عقول آنها را متمرکز ساخته و اخلاقشان را کامل میکند».
هر اندازه مربیان انسان، واجد کمالات والا باشند، به همان اندازه میتوانند نقش مثبت و کارگشایی را در رشد فکری و اخلاقی مردم ایفا کنند؛ چنان که پیامبر اکرم و امامان معصوم( این اثرگذاری معنوی و روحی را در حد اعلای آن داشتند ودر عصر ظهور نیز امام مهدی( و انسانهای بسیار وارسته و برگزیده همراه او، چنین نقش پویا و مانایی را ایفا خواهند کرد.
پس لازمة رشد فکری و اخلاقی مردم، شکلگیری امت واحده، به وجود آمدن حس مشترک جمعی و سرنوشت واحد و فرو کاستن از جداییها، ستیزشها، افکار متفاوت و ارزشهای چند پاره است؛ امری که در عصر ظهور به طور کامل محقق شده و همة اختلافات، کینهها و مذاهب و… برطرف میگردد: «یقوم قائمنا… ثم یجمعهم علی امر واحد» 1 ؛ « آن گاه که قائم ما قیام کند… همه را بر یک فکر و مرام واحد گرد میآورد» و «… لیرفع عن الملل و الادیان الاختلاف» 2 ؛ «اختلافات و پراکندگی را از ملتها و ادیان بر میدارد»."