خلاصه ماشینی:
"ممکن است این دیدگاه نزد طراحان سؤال آزمونهای سراسریوجود داشته باشد که اگر ما بخواهیم در چارچوب مشخص شده دربرنامۀ درسی سؤال طرح کنیم،امکان طراحی سؤالاتی که رقابت را&%08110MORG081G% گروه تعلیم و تربیت دینیدفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی افزایش دهد و دانشآموزان را با سختی دچار کند وجود ندارد،درحالیکه آزمون سراسری صحنۀ رقابت است.
4. آیۀ شریفۀ{/«ما لهم من دونه من ولی»/}برتوحید در ولایت،که از اقسام توحید افعالی است،دلالت دارد.
اما چون ترجمۀ آنبرعهدۀ دانشآموز نیست،نمیتوان بدون دادن ترجمۀ آن پرسید کهاین آیه برکدام توحید دلالت دارد و در چنین صورتی،این سؤالنابجا و فرامتنی است.
5. آیۀ شریفۀ{/«لا یشرک فی حکمه احدا»/}برتوحید در ولایت، که از اقسام توحید افعالی است،دلالت دارد.
آیۀ شریفۀ{/«و لله ما فی السموات و الأرض و إلی الله ترجعالأمور»/}دلالت برتوحید در مالکیت دارد و این موضوع از کلمۀ«لله»به دست میآید که به معنای«برای خدا»و«مال خدا»ست.
از آیۀ شریفۀ آل عمران،عبارت{/«إن الله ربی و ربکم»/}برتوحید در ربوبیت،که از شاخههای توحید افعالی است،دلالت داردو عبارت{/«فاعبدوه هذا صراط مستقیم»/}برتوحید عبادی(عملی)دلالت دارد.
عبارت{/«لا إله إلا الله»/}و{/«لا إله إلا هو»،/}گرچه ممکناست در آیات مختلف ناظر به یکی از اقسام توحید ذاتی یا توحیدعبادی باشد،اما برای اینکه دانشآموز دچار خطا نشود،لازم استاز همان عبارت کتاب درسی استفاده کنیم و بگوییم«این کلمه گرچهبرهمۀ ابعاد توحید دلالت دارد،اما بیش از هرچیز ناظر برتوحید عملیو دعوتکنندۀ به آن است.
آیۀ شریفۀ{/«لا إله إلا هو خالق کل شیء فاعبدوه»/}به سهعبارت{/«لا إله إلا هو»،/}«خالق کل شیء»و«فاعبدوه»،تجزیهمیشود که در بندهای قبل دلالت آنها برهر کدام از اقسام توحیدمشخص شده است."