چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تاثیر آشنایی فراگیر با موسسات و وظایف آنها در کسب مهارت اجتماعی انجام گرفته است. ،« کتاب اجتماعی راهنمایی » و قبول مسئولیت و نوع اشتغال آنان در آینده، براساس به منظور بررسی نحوة معرفی موسسات و آموزش مهارتهای اجتماعی مورد نیاز دانش آموزان به عنوان شهروند جامعه، از نظرات آنها نیز استفاده شده است. پژوهش حاضر از نوع زمینه یابی توصیفی است. جامعة آماری آن را تعدادی از دانش آموزان دختر و پسر پایة دوم راهنمایی تشکیل دادند. از آ نجا که دس ترسی به همة افراد جامعة آماری به لحاظ گستردگی امکا ن پذیر نبود، برگزیده « روش تصادفی ساده » نمون های شامل ۱۰۰ نفر از دانش آموزان (دختر و پسر) در دو گروه ۵۰ نفری به شد. سپس با استفاده از پرس شنامة محقق ساخته، طبق مقیاس درجه بندی لیکرت در پنج درجة عالی، خیلی خوب، خوب، متوسط، ضعیف تنظیم گردید. در این پژوهش ۲۰ سوال محقق ساخته از نوع سوالات بسته پاسخ (پنج گزین های) استفاده شد. بعد ،«spss» از جم عآوری پرسشنامه ها، داد ه ها وارد رایانه گردید و با استفاده از نر م افزار تحلیل آماری در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داد ه های به دست آمده، از طریق روش های آماری توصیفی، شامل تهیة جداول توزیع فراوانی، جداول توصیفی و نمودارها،
مستقل و همچنین، برای بررسی (T) و در آمار استنباطی از آزمون ضریب همبستگی، آزمون تی استفاده شد. « آلفای کرانباخ » و برای روایی پرس شنامه از « مجذور خی » فرضیه ها از خلاصة نتایج با توجه به فرضیه های تحقیق عبار تاند از: بین نحوة معرفی موسسات و آموزش مهارتهای اجتماعی رابطة معن یداری وجود دارد. یعنی موسسات در حیطة دانش خوب معرفی شد هاند و آموزش لازم به دانش آموزان داده شده است. بین نحوة معرفی موسسات و انتخاب مشاغل آیندة دانش آموزان نیز ارتباط معنی داری وجود دارد. بدین معنا که با توجه به نوع کارکرد هر موسسه، میزان اشتغال به آن کار نیز زیاد بوده است. برای مثال، حرفة پلیس راهنمایی و رانندگی بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است.
خلاصه ماشینی:
"هدف اصلی ما از این پژوهش دست یافتن به پاسخ اینپرسشهاست که:محتوا و مفاهیم کتاب تعلیمات اجتماعی سال دومراهنمایی تا چه اندازه مهارتهای اجتماعی مورد نیاز را به دانشآموزانآموزش میدهد؟ موضوعات درسی چه میزان اطلاعات در مورد مؤسسات متفاوتجامعه به آنها ارائه میدهد؟ آیا محتوای این کتاب میتواند راهنمای خوبی برای زندگیاجتماعی و نوع اشتغال آنها در آینده باشد؟ بیان مسئله یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت،اجتماعی ساختن افراد و نیز آموزش مهارتهای اجتماعی مورد نیازبه آنان است تا از این طریق،آنها بتوانند در جامعه به راحتی روابطسالمی برقرار کنند.
یافتههای پژوهش برای پاسخگویی به سؤالهای پژوهشی،از پرسشنامۀ محققساخته،10 سؤال را که مربوط به موضوع پژوهش بود انتخاب وسپس فراوانی و درصد فراوانی آنها را به صورت جدول و نمودارتنظیم کردیم و نتایج زیر به دست آمد:&%05104OORG051G% سوال 1 مفاهیم و موضوعات کتاب تا چه اندازه مهارتهای اجتماعی را به دانشآموزان آموزش میدهد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به فراوانی مشخص میشود که در حیطۀ دانش،آموزش مهارتها بهطور کلی بیان شده است و دانشآموزان مفهوم آن را به طورکامل فراگرفتهاند.
سؤال 3 مطالب کتاب چه میزان اطلاعات در مورد مؤسسات گوناگون ارائه میدهد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)همانگونه که مشخص است،ارائۀ اطلاعات در مورد مؤسسات در حد خیلی خوب است،ولی ترجیح دارد محتوای مؤسسات معرفی شده باتوجه به کارکرد واقعی آنان در جامعۀ کنونی،یعنی متناسب با فناوری روز در نظر گرفته شود."