چکیده:
بانکهای اسلامی، خود را ارائه دهنده خدمات مالی اخلاقی میشمرند؛ اما شایستگیهای
اخلاقی موجود در چگونگی اداره عملیات بانکی را تبیین نمیکنند. ادله عقلا به بر
منع ربا و... را ارائه نمیدهند و در سایتهای اینترنتی، اطلاعات بسیار محدودی
تقدیم میدارند. آنها موارد بسیاری را از بانکهای اخلاقی رایج، از جمله بانک
تعاونی انگلستان میتوانند بیاموزند؛ گرچه آنها بر وحی وانیان بر ارزشهای اجتماعی
گذرا اکتفا دارند. بانک تعاونی بر نظریات مشتریان، ایفای نقش فعال در جوامع
محلی، ایجاد اخوت، جذب سرمایه، توسعه بانک اهتمام میورزد و سیاست اخلاقی آن،
حقوق بشر و عدم کمک به کشورهای سرکشید، تجارت مجاز، محیط زیست و رفاه حیوانات را در
بر میگیرد و روشهای آن در توزیع خدمات، سپردهگذاری و دریافت تسهیلات از طریق
اداره پست خدمات بانکی تلفن و کامپیوتری، توزیع پول نقد و... آموزنده است. بانکهای
اسلامی چون الراجی، البرکه، تسهیل بانک و بانک معاملات بر انطباق عملیات بر شریعت
تأکید داشته و تسهیلات مالی آنها بر اساس مرابحه، مضاربه، اجاره، استضناع اکتنان،
بیع سلم، قرضالحسنه و... است و برای افزایش نقش انترپرنیورها، تشخیص نیاز مشتریان،
ارائه خدمات وسیعند، توسعه بنگاههای کوچک... میکوشند. آنها باید 5 مسأله را
روشن کنند. اصول بانکداری اخلاقی، روش تجاری منصفانه پشتیبانی مشتریان، اداره شرکت،
و پرداخت زکات.
laicnanif lacihte fo sredivorp sa sevlesmeht ebircsed sknab cimalsI riehT .sihT yb tnaem si tahw ylticilpxe tuo lleps ton od tub secivres rojam.wal tairahS ehT htiw ylpmoc dluohs secitcarp riehT tahT si nrecnoc
emoclew yeht .sknab lacihte lanoitnevnoc morf nrael ot hcum si rehT ، seitinummoc lacal ni trap evitca egaruocne ،sremotsuc fo sweiv eht erutuf ، ytlayol puorg ،pihswollef no sserts dna tnemtsevni tcartta dna tcapmi latnemnorivne ،sdart riaF ، sthgir namuh ،tnempoleved.eraflew lamina
euqinu evah yehT .noitamrfni detimil erom edivorp sknab cimalsI ra seitilicaf gnicnanif rojam riehT .yenom fo elor ehT fo weiv. ... ،hahabarum
yehT .sruenerpertne dna smelsum fo elor eht ecnahne ot sevirts yehT ،secitcarp gnidart riaF ،selpicnirp gniknab lacihtE thgilhgih ot deen.seussi takaz dna ecnemnrevog etaroproc ،tnemesrodne tneilc
خلاصه ماشینی:
بانک تعاونی بر نظریات مشتریان، ایفای نقش فعال در جوامع محلی، ایجاد اخوت، جذب سرمایه، توسعه بانک اهتمام میورزد و سیاست اخلاقی آن، حقوق بشر و عدم کمک به کشورهای سرکشید، تجارت مجاز، محیط زیست و رفاه حیوانات را در بر میگیرد و روشهای آن در توزیع خدمات، سپردهگذاری و دریافت تسهیلات از طریق اداره پست خدمات بانکی تلفن و کامپیوتری، توزیع پول نقد و...
داشتن رایزنان شرعی یا کمیتهای از فقیهان مورد احترام که بتوانند فعالیتهای بانک را تأیید کنند، برای تضمین اعتبار و شهرت این نهاد ضرورت دارد؛ اما بانکها در امر کسب اشتهار، اغلب بر جایگاه کسانی که قوانین بانکی را بر اساس شریعت تنظیم میکنند، تأکید میورزند، نه بر آموزههای اخلاقی حاکم بر تأمین مالی اسلامی.
بانکهای اسلامی میتوانند ارباب رجوع را بهطور عمده به سبب عقاید مذهبی آنها و آرزویشان در تبلور آن عقاید، در معاملات مالی روزمره جذب کنند و چنین نیز میکنند؛ اما صرف این بیان که خدمات بانک مطابق با شریعت است، کافی نیست؛ بلکه باید به گونهای نزدیکتر، با امور مشتریان خویش درگیر بوده، استدلال اخلاقی قانعکنندهای برای شیوههای کسب و کار خویش ارائه دهند.
لازم است که کمک روشها و خدمات هر بانک به نظام مالی عادلانهتر، به گونهای روشنتر و کاملتر تبیین شود؛ البته بروشورهای بانک تعاونی در این زمینه کفایت نمیکنند؛ ولی بیانیه سیاست اخلاقی آن، الگوی مناسبی برای بیرون بانکهای اسلامی ارائه میدهد.