خلاصه ماشینی:
"این پرسش مطرح است که با توجه بهفراگیری علوم و تکنولوژی غرب از شرق،به ویژه منطقۀاسلامی،چگونه مباحث ضد اسلامی و بنیادگرایی در منطقهرواج پیدا کرده است و در واقع ریشۀ این مسئله چیست؟ نویسندۀ این کتاب معتقد است گفتمان غربمداری برتاریخنگاری حاکم است و با آنکه مرکز تاریخ دنیا شرقو به ویژه چین و کشورهای اسلامی بوده،تاریخ جهان بهگونهای نوشته شده که در نقشۀ آن چین در حاشیه قرارگرفته است.
نویسنده گفته است:غرب با باز تولید هویت خود،خود را سرور عالم دانست؛دین مسیحیت را دین برتر وسرزمین اروپایی را سرزمین مسیحیت تلقی کرد و یونانرا نیای خود دانست،حال آنکه سند تاریخی وجود دارد کهتمدن یونان قدیم شرقی است.
با توجه به صحبت شما آیا میتوان چنین برداشت کردکه بحث شکلگیری طالبان،موضوع سلبیت در خاورمیانه وبعضا نفوذ کردن آنها در ایران،مانند جریان ریگی،در همانبحث اقتصاد و سیاستی ریشه دارد که به نوعی هدایتگر آن،نظام جهانی است و در واقع این نظام براساس منافعی کهاشاره کردید به این کار دست میزند؟ اگر منظور شما یک ایدئولوژی با هویت تاریخی و مذهبیاست،فکر میکنم آنها در شرایط امروزی آن قدر نیرومندنیستند که بتوانند هر روز جنبشی مثل جنبش طالبان رابه وجود آورند.
اگر او مذهبی صرف بود،میتوانستیم بگوییم ریشۀاندیشهاش بنیادگرایی اسلامی است،اما بن لادن فردی استکه جهان مدرن و کشورهایی را که در آنها تعلیم دیده بوددور زد و همین موضوع نشان میدهد با نظام مدرن آشناستو نمیتوان گفت این فرد اندیشۀ سنتی پیشین را قبول داردو لزوما با همان اهداف جلو میرود."