خلاصه ماشینی:
"اگر آرمانها و دیدگاههای عصر روشنگری در قرن هفدهم وهیجدهم و در زمان شکلگیری تحت سیطرۀ روح نئوکلاسیسمقرار داشت،هنگام ظهور تفصیلی اجتماعی-سیاسی خوددر هیئت ایدئولوژیها و گرایشهایی چون«ناسیونالیسم»،«ژاکوبنیسم»،«بلشویسم»و در قالب انقلابها و نهضتهایاجتماعی-سیاسی رادیکال ذیل روح رمانتیسم بود که تداومیافت و در قالب شخصیتهایی چون ربسپیر،روسو و لنین تجسمیافت.
اگرچه در رمانتیسم اجتماعی ساختار اصلی شخصیتها و حتیتا حدودی چگونگی شرح مسائل اجتماعی در داستانها صبغۀرمانتیک داشت و از پرداختهای رئالیستی دور بود،همینکهنویسندگان رمانتیک اجتماعی به مسائلی چون فقر و فساد وبیعدالتی طبقاتی و مبارزات فرودستان جامعه توجه میکردندو شخصیتهای اصلی آثار خود را به جای اشراف دلشکستهو عاشقپیشه،محرومان،فقرا و قربانیان مفاسد و بیعدالتیهایاجتماعی قرار میدادند از تحول و آغاز مقطع تازهای در حیاترمانتیسم ادبی حکایت میکردند که آن را رمانتیسم ادبی،اجتماعی نامیدهایم.
داستان ژان والژان،مجرم سابق،کهپشت پردههای تئاتر پاریس قرن نوزدهم جان گرفته بود و قصدداشت از گناهان گذشتۀ خویش رهایی یابد،به نظر تمام شدهمیرسید تا اینکه یکی از ناشران معروف فرانسوی به روزنامهنگارو نویسندهای فرانسوی مأموریت داد که این شخصیت کلیدیداستان هوگو را از قبر بیرون بشکد و داتسان او را ادامه بدهد!
باوجوداین پس از سالها کشمکش،دادگاه بالاخره به نفعناشر و دو کتابی که با شخصیت کتاب هوگو چاپ شده بودرأی داد و تأکید کرد که هیچ حققوی از هوگو در این بین نقضنشده است.
وکلای پلون نیز در دفاع از موکل خود از گفتههای خودویکتورهوگو استفاده نموده و برای نمونه به این گفته اشارهکردهاند که هوگو هفت سال پیش از مرگ خود گفته بود:«بهمحض اینکه کتابی چاپ شد،دیگر نویسنده صاحب آن اثرنیست و اثر او میراث عموم مردم و سرزمین فرانسه است»."