خلاصه ماشینی:
"در آن زمان در دورۀ کارشناسی هنر بیشترمباحث عملی و کار گاهی تدریس میشد،اما در دورۀ کارشناسیارشد درسهای نظری بیشتر بود،اما بسیاری از استادان ما تواناییوارد شدن به مباحث نظری را نداشتند و با آن آشنا نبودند و درصورت آشنایی،فقط از مباحث نظری هنر غرب اطلاع داشتند وکتابهایی هم در اینباره ترجمه کرده بودند،اما دربارۀ هنر ایرانی_اسلامی اصلا مباحث نظری مطرح نشده بود؛ازهمینرو به نظر منکتاب مددپور تحولی اساسی در این زمینه ایجاد کرد.
متأسفانهاین اتفاق در هنر ما روی دادهاست؛یعنی به دلیل اینکه این اصولو مبانی را نمیشناختیم تغییراتیدر آن به وجود آوردیم که سقف راروی سرمان خراب کرد و سبب شدهنرهای سنتی ما به بیراهه روند &%09708NMZG097G% (به تصویر صفحه مراجعه شود)نمیفهمید،اما هنرمندان در هنرهای سنتی اینگونه نیستند؛یعنی فکر میکنند آنچه در اختیار آنهاست ساده و پیشپاافتادهاست و نیز به راحتی آنچه را دارند در طبق اخلاق میگذارند؛ازهمینرو دیگران آنها را خیلی جدی نمیگیرند مددپور به همیندلیل خیلی تأکید میکرد که ما حتما باید به سراغ هنرمندانسنتی و قدیمی،برویم و بکوشیم آنچه را اینها دارند ضبط و حفظکنیم یا اینکه زمینه و شرایطی را فراهم کنیم تا آنها آنچه را دارندبتوانند ضبط و ثبت کنند و انتقال دهند یا شاگردانی در کنار آنهاقرار گیرند تا این میراث سینهبهسینه انتقال یابد.
نوعنگاه مرحوم مددپور این بود که ظاهر هنر،آن را به هنر دینی باسنتی تبدیل نمیکند،بلکه آنچه در این مسئله مؤثر است معنا واعتقادی است که در پشت آن قرار گرفته است،ما فکر میکردیممثلا اگر هنرمندی در دورۀ کلاسیک داستان انجیل و حضرتمسیح را نقاشی میکرد اثر او هنری مقدس و دینی بود،اما پس(به تصویر صفحه مراجعه شود)از آشنایی با اندیشههای دکتر مددپور و تحلیلهای ایشان تازهفهمیدیم که فقط موضوع چنین اثری مذهبی است و الا تفکرحاکم بر آن مذهبی نیست."