خلاصه ماشینی:
"ودر تاویل سهروردی این مرگ در حال خلسه به کمک سیمرغ نصیب اسفندیار شده است.
بدین سان، چارکلیا، همان آندرئومدای نوین (همانند زال نوزاد)، تجسم تقدیر هر نفس بشری پرتاب شده به این عالم و محبوس شده در آن است که در اینجا تبار الهیاش را فراموش میکند لیکن پس از تشرف [یا ورود به طریق] دوباره بدان واقف خواهد شد.
به واقع، به معنای حقیقی کلمه، کس دیگری یعنی اسفندیار جوان از این حمایت بهرهمندخواهد شد؛ اسفندیار در پایان نبردی قهرمانانه، در یک شهود برتر سیمرغ که خود سیمرغ بامداخله زال سامان خواهد داد، کشته میشود.
همانطور که سیمرغ نمیگذارد آن کودک دارای موی نورانی [یا سپید موی، یعنی زال]، «هلاک شود»، همینطور نخواهد گذاشت که اسفندیار «هلاک شود»، گو اینکهممکن است برای [اهل] عالم ظاهر اینگونه بنماید.
یقینا سیمرغ قادر است رستم را به پیروزی برساند، ولی رستم باید بداند که هر کس جان اسفندیار را بگیرد، نه در این سرا و نه در سرای باقی روی سعادت نخواهد دید.
بدین ترتیب ظاهرا سیمرغ هر مشکلی را برای زال، دست پرورده خویش چاره میکند، پسرش ، رستم را از مرگ « تن» می رهاند و پیروزی مرگ در خلسه در هیات شکست ظاهری را برای اسفندیار تضمین می کند و این تضمین به گونه?ای است که با عنایت سیمرغ فصل الختامی عرفانی برای حماسه پهلوانی ایران فراهم می شود.
[41] ختم شدن حماسه قهرمانی ایرانی به حماسه عرفانی در این پرده محوری «رسالهعقل سرخ»، با طرح «حکمت اشراقی» شیخ اشراق هماهنگی کامل دارد یعنی نه فقط با تحقیقات مادام العمر شیخ اشراق، بلکه با معنایی که آموزه اشراقی برای کل معنویت ایران اسلامی دارد، هماهنگ است."