چکیده:
در این مقاله، مطالبی درباره مفهوم برنامه درسی میان رشته ای، برنامه درسی میان رشته ای در سطوح مختلف تحصیلی، برنامه درسی میان رشته ای و فلسفه ساختن گرایی، محاسن و معایب و مشکلات و دشواری های این نوع برنامه، برنامه درسی میان رشته ای مبتنی بر مضامین دانشی و فرایندی، برنامه درسی میان رشته ای مبتنی بر مضمون، و مثالی از برنامه درسی میان رشته ای و نتیجه گیری و پیشنهادها ارائه میشود.
خلاصه ماشینی:
"بررسی تجربیات در زمینۀ تلفیق،نشان دهندۀ این مطلب است که بیشتر مدارس و آموزشگاهها برنامۀ درسی خود را به شکل میانرشتهای طراحی و اجرا کردهاند Drake & Burns 2004) ؛احمدی 1380).
مهمترین امتیازی که برای رویکردهای تلفیقی(میانرشتهای)در برنامۀ درسی بیان میشود، ارتباط هایی است که در پرتو این رویکردها در میان حوزههای مختلف دانش بشری ایجاد میشود،به طوری که،به فراگیران کمک میکند تا روابط را ببینند اما فراتر از آنچه حول محور رشتههای مجزا است Post 1997;Drake & Burns 2004;Lake 2001;Jacobs 1989;Beane 1997;Drake) (1993;Burns 1995 .
به عقیدۀ جی کوبز،تجربیات میانرشتهای فرصتی برای ایجاد ارتباط بیشتر بین رشتههای علمی،جداسازی کمتر دانش،و انگیزش بیشتر برای گسترش تجارب یادگیرندگان را تدارک میبیند و هرگاه به شکلی درست و با بهرهگیری از معیارهای مقبول طراحی شود،در این صورت، دیدگاه سنتی یادگیرندگان تغییر میکند و به شکل فعالانهای،در برخی فعالیتهایی برانگیخته میشود که میتواند در دنیای واقعی به کار گرفته شود (Jacobs 1989) .
از نظر لیپسون،برنامۀ درسی میانرشتهای: -به فراگیران کمک میکند که مهارتها را به کار ببرند؛ -منجر به بازیابی سریعتر اطلاعات میشود؛ -موجب توجه به یک موضوع از دیدگاهههای متعدد میشود که این خود باعث تلفیق دانش پایه در ذهن میشود؛ -عمیق و وسعت در یادگیری را تشویق و ترغیب میکند؛ -کیفیت گذران زمان یادگیری را ارتقا میبخشد(به نقل از Lake 2001 .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری و پیشنهادها با توجه به آنچه بیان شد،شایان ذکر است که توجه به برنامۀ درسی میانرشتهای در مقاطع مختلف تحصیلی،در عین اهمیت دادن به برنامههای مبتنی بر ساختار رشتهای،ضمن رعایت توالیهای منطقی،وضعیت انتقال آموختهها و تعمیم محتاطانۀ آنها را به قلمرو نظامهای دیگر فراهم میکند."