چکیده:
دامنه خشونت لایه های گسترده ای از رفتار انسانی را در بر می گیرد. ازجمله لایه های زیرین خشونت، خشونت کلامی است که شامل توهین، تحقیر، تهمت، غیبت، برچسب زدن و تمسخر می باشد. اگر چه همه مصادیق این نوع خشونت اصطلاحا جرم نامیده نمی شود، ولی زمینه را برای خشونت های فیزیکی وکژرفتاری های اجتماعی در روابط بین شخصی، فراهم می کند. از این رو پژوهش حاضر به منظور پیشگیری، اقدام به شناسایی انواع خشونت کلامی و عوامل پدید آورنده آن در بین دانش آموزان و معلمان شهر رشت کرده است و از طریق پرسشنامه در مورد390 دانش آموز و 47 معلم که با نمونه-گیری خوشه ای تصادفی به دست آمده اجرا شده است. نتایج پژوهش نشان داد که خشونت کلامی در بین دانش آموزان با یکدیگر و معلمان با دانش آموزان شایع است. البته خشونت کلامی در مدارس پسرانه و در بین معلمان مرد به طور معناداری از مدارس دخترانه و معلمان زن بیشتر است. آزمون آماری 2 ، بین دیدگاه های دانش آموزان و معلمان و نیز دانش آموزان دختر و پسر در خصوص انواع خشونت کلامی و عوامل پدید آورنده آن تفاوت معناداری را نشان می دهد. با توجه به نتایج پژوهش، می توان از طریق تدابیر پیشگیرانه روان شناختی- تربیتی که از منظر جرم شناسی ذیل پیشگیری اجتماعی قرار می گیرد، در سطوح خانواده و مدرسه، نسبت به کاهش خشونت کلامی و نهایتا پیشگیری از خشونتهای فیزیکی در میان نوجوانان و جوانان اقدام کرد.
خلاصه ماشینی:
از این رو پژوهش حاضر به منظور پیشگیری ، اقدام به شناسایی انواع خشونت کلامی و عوامل پدید آورنده آن در بین دانش آموزان و معلمان شهر رشت کرده است و از طریق پرسشنامه در مورد ٣٩٠ دانش آموز و ٤٧ معلم که با نمونه گیری خوشه ای تصادفی به دست آمده اجرا شده است .
گزارش رسانه ها و نتایج پژوهش های مختلف از جمله شارپ و اسمیت (٣٧ :١٩٩٥ ,Sharp &Smith )، اولوئوس (٥٤ :١٩٩٨ ,Olweus) و بازرگان (١٣٨٨: ١٨) نشان می دهد که در سالهای اخیر رفتارهای خشونت آمیز کلامی ، در میان دانش آموزان و معلمان افزایش یافته است .
جدول ١: فراوانی و درصد نظرات معلمان و دانش آموزان در مورد انواع خشونت کلامی در مدرسه و آزمون معناداری آن (پرسشنامه اوّل ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره ٢ در ارتباط با انواع خشونت کلامی بر حسب جنسیت دانش آموزان نشان می دهد که در ماده ١ پرسشنامه اوّل (توهین و تهمت زدن دانش آموزان به یکدیگر)، تنها ١٠/٩٩٦% از دانش آموزان هرگز به این کار اقدام نمی کنند و در واقع ٨٩% اقدام به خشونت کلامی می کنند، ولی آزمون آماری c٢ تفاوت معناداری را بین دختران و پسران دانش آموز نشان نمی دهد.
البته درصد موافقت دانش آموزان بیشتر از معلمان است و در ماده ٣ (شلوغ بودن کلاس ها و فضای کلاس باعث خشونت کلامی معلمان می شود)، ١٧/٣٩٦% گزینه هرگز را انتخاب کردند، یعنی نشان می دهد که تقریباً ٨٢% با این ماده موافق اند.