چکیده:
پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی با رویکردی توصیفی، چگونگی ارائه خدمات
قراردادی به کتابخانهها را از سوی شرکتهای ارائهدهنده این خدمات درشهر تهران
بررسی میکند.اطلاعات مورد نیاز پژوهش از طریق توزیع پرسشنامه میان جامعه مورد
مطالعه، شامل مدیران 27 شرکت ارائهدهنده خدمات فنی درشهر تهران گردآوری شده
است.هدف از این بررسی شناخت نقاط قوت و ضعف شرکتها در ارائه خدماتشان به
کتابخانهها، و پیشنهاد راههای مطلوب برای رفع کمبودها و تقویت نقاط قوت بهمنظور
ارائه صحیح این خدمات و درنتیجه استفاده بهتر از آنهاست.
خلاصه ماشینی:
"عوامل مؤثر در ارتقاء خدمات شرکتها کدامند؟هدف و فایده پژوهشدر حالیکه استفاده از خدمات فنی قراردادی در کتابخانهها در نقش ابزاری راهبردی برای بیشترین استفاده از منابع مالی و انسانی در حال افزایش است و تعدادی از کتابخانههای کشورمان نیز از این شیوه مدیریتی سود میجویند، تا به حال در زمینه چگونگی ارائه این خدمات در کشور هیچ تحقیقی انجام نشده است.
مطالعه میزان ارائه خدمات فهرستنویسی و ردهبندی منابع در زبانهای مختلف، منابع فارسیزبان را با تفاوت معنادار در مرتبه اول قرار داد و سپس بهترتیب منابع انگلیسی، عربی، آلمانی و فرانسوی، مرتبههای بعدی درزمینه چگونگی عملکرد شرکتها، کتابخانههای تخصصی و سپس کتابخانههای دانشگاهی با تفاوت معنادار نسبت به دیگر انواع کتابخانه، بیشترین توجه را به مواردی از قبیل:درخواست اطلاعات از سوابق و امکانات شرکتها(جدول 7)، درخواست طراحی مدون از چگونگی اجرای عملیات خدمات فنی(جدول 8)، ارائه معیارهای مورد نیاز در اجرای فعالیتها(جدول 9)، و نظارت برخدمات دریافتی از سوی شرکتها(جدول 10)، مبذول داشتهاند.
f. d 38/80 2X تفاوت میان گزینههاتجربه کارکنان خود توجه کافی مبذول نداشتهاند و کتابخانهها نیز متأسفانه دراین زمینه کمترین همکاری را با شرکتها داشتهاند، بهطوری که در تأمین قراردادی این خدمات، که نیازمند تدابیر راهبردی و برنامهریزی دقیق در اجرای موفق آن است، کمترین توجه را به مراحل مختلف برنامهریزی که دستکم باید شامل درخواست اطلاعات از سوابق و امکانات شرکتها، درخواست طرحی مدون از چگونگی عملکرد آنها، ارائه معیارهای مورد نیاز دراجرای فعالیتها و همچنین نظارت بر خدمات شرکتها باشد، داشتهاند."