چکیده:
کتابخانههای آموزشگاهی، در پیشبرد برنامههای درسی، ایجاد و پرورش عادت مطالعه،
پرکردن اوقات فراغت دانشآموزان، و اجرای برنامههای جنبی نقش عمدهای دارند.هدف
این پژوهش بررسی وضعیت و میزان پویایی کتابخانهای آموزشگاهی شهر اصفهان درمقاطع
راهنمایی و متوسط از جنبههای مختلف فضا، تجهیزات، مجموعه، سازماندهی، خدمات امانی،
فعالیتهای جنبی، و میزان تحصیلات نیروهای انسانیست.جامعه آماری همه مدارس نواحی
پنجگانه اداره کل آموزشوپرورش شهراصفهان است که از طریق نمونهگیری طبقهای
تصادفی و براساس دو سطح راهنمایی و متوسط، و دخترانه و پسرانه دولتی و غیر انتفاعی،
150 کتابخانه آموزشگاهی گزینش شد.ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه و مصاحبه بود.یافتههای تحقیق نشان داد که
بیشتر مدارس کتابخانه دارند، اما از نظر مساحت و فضای تخصیصی، مجموعه و کیفیت و
تناسب موضوعی آن، منابع مالی، سازماندهی، و خدمات امانی مشکلات متعددی دارند که
درانتهای مقاله پیشنهادهایی برای اصلاح و بهبود وضعیت ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"یافتههای تحقیق نشان داد که بیشتر مدارس کتابخانه دارند، اما از نظر مساحت و فضای تخصیصی، مجموعه و کیفیت و تناسب موضوعی آن، منابع مالی، سازماندهی، و خدمات امانی مشکلات متعددی دارند که درانتهای مقاله پیشنهادهایی برای اصلاح و بهبود وضعیت ارائه شده است.
احمد شعبانی و مرتضی فاضل در 1381 درزمینه تجهیز و نحوه اداره کتابخانههای مدارس متوسطه شهرضا مطالعهای انجام دادند و بهاین نتیجه دست یافتند که نحوه اداره کتابخانه، برتشویق دانشآموزان به مطالعه غیر درسی و رویکرد به کتابخانههای مدارس درحد متوسط تأثیرگذار است و تجهیزات کتابخانه در گرایش دانشآموز بهاین کتابخانهها درحد زیادی تأثیر دارد(9:47-56).
7. بررسی میزان درصد وجود دفتر ثبت در کتابخانههای مدارس دخترانه و پسرانه دوره راهنمایی، نشان داد که 2/51 درصد از این کتابخانهها دفتر ثبت دارند، و در دوره متوسطه در مجموع 4/44 درصد از کتابخانهها دارای دفتر ثبت هستند ولی تعداد معدودی از آنها به درستی تنظیمشده بودند.
سؤال 5:نظام ردهبندی موجود در کتابخانههای آموزشگاهی چیست؟5/90 درصد از کتابخانههای مدارس پسرانه و دخترانه دوره راهنمایی، کتابهای خود را ردهبندی موضوعی کردهاند و 1/4 درصد براساس حروف الفبا، 7/2 درصد برحسب قطع کتاب، 7/2 درصد دیگر از روش ردهبندی دهدهی دیویی استفاده کردهاند.
سؤال 6:کتابخانههای مورد پژوهش چگونه عضو میپذیرند؟مقایسه میانگین تعداد اعضای کتابخانه نشان داد که دانشآموزان مدارس دخترانه دورههایراهنمایی و متوسطه بیشتر از دانشآموزان مدارس پسرانه دیگر دورهها مایل به عضویت در کتابخانه هستند(جدول 4).
4. بیشترین نظام امانت بهکاربرده شده در کتابخانههای مدارس پسرانه و دخترانه دورهراهنمایی بهترتیب از این قرار است:50 درصد نظامباز، 8/48 درصد نظامبسته، و 2/1 درصد از هردو نظام استفاده میکنند(جدول 5)."