چکیده:
این پژوهش باور مهدویت را در بین جوانان مسلمان پانزده تا 29 ساله شهر تهران بررسی میکند. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی و جامعة آماری همة جوانان مسلمان پانزده تا 29 ساله شهر تهران را دربر میگیرد. حجم نمونة محاسبه شده 691 نفر است که به روش نمونهگیری تصادفی هدفمند از مناطق مختلف شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران و به صورت تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه پنج بخش دارد که به 24 پرسش و 24 عبارت میپردازد. ضریب پایایی پرسشنامه هشتاد درصد محاسبه شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها، شاخصهای آمار توصیفی، فراوانی و درصد و روش آماری T تکمتغیره به کار رفته است. نتایج نشان داد که در خصوص ایمان و باور به مهدی(عج) میانگین به دست آمده (08/3) کمی بزرگتر از سطح متوسط (3) و در خصوص انتظار ظهور میانگین به دست آمده (42/3) بزرگتر از سطح متوسط (3) است و اکثر اعضای گروه نمونه گویههای شناخت حضرت مهدی(عج) را صحیح پاسخ دادهاند. بیشترین میزان پاسخهای صحیح، در مورد فلسفة غیبت آزمایش مردم، جلوگیری از شهادت زودهنگام حضرت و حفظ ایمان و استقامت در دینداری بوده و بیشترین میزان پاسخهای صحیح در خصوص فلسفة ظهور را آشکار شدن حق و از بین رفتن باطل، تشکیل حکومت واحد جهانی و اجرای دین خدا یاد کرده بودند.
In this research, the belief in Mahdism is considered among the young
Tehrani people aged 15 to 29. The method for research is descriptive and
measurement-based and the statistical community samples from all the
young Tehrani people aged 15 to 29. The quantity of sample is 691
participants chosen randomly and purposely from the northern, southern,
western and eastern parts of Tehran. The tool for measurement, the
questionnaire, has five parts which considers 24 questions and 24 phrases.
The reliability index of the questionnaire is calculated as 80 percent. For data
analysis and interpretation, descriptive, frequency, and percentiles were
applied using One-sample T-test. The conclusions have demonstrated that
belief in Mahdi is 3.08, a little above average of 3, and waiting for the
appearance is 3.42, as above the average of 3 from 4 scales. Most of the
participants in groups answered 4 in terms of knowledge of the Revered
Mahdi (the saviour). Most of the correct answers regarding the philosophy of
his occultation were identified as: protecting him from early martyrdom,
preservation of the faith and constancy in religiousness. Most of the correct
answers for the philosophy of appearance were identified as the
enlightenment of truth and decay of the falsehood, establishment of a single
global government and implementation of God’s faith