چکیده:
هدف از این تحقیق، ارائه طرح پیشنهادی«ایجاد شبکه اطلاعرسانی برای کتابخانههای
مراکز آموزش عالی وزارت جهاد کشاورزی»است تا از منابع، نیروی انسانی، امکانات
وتجهیزات رایانهای موجود در این کتابخانهها استفاده بهینه شود.روش تحقیق پیمایشی
و نوع پژوهش کاربردیست.برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده
است.جامعه آماری همه کتابخانههای این مؤسسه در سطح کشور است که تعدا آنها به 30
کتابخانه میرسد.این پژوهش در دو مرحله اجرا شده است.مرحله اول به بررسی وضعیت
کنونی کتابخانهها از نظر تشکیلات اداری، نیروی انسانی، منابع، امکانات و تجهیزات
رایانهای، نرمافزار و بودجه میپردازد و در مرحله دوم ایجاد شبکه اطلاعرسانی
برای بهبود وضعیت فعلی کتابخانهها و ایجاد ارتباط شبکهای و همکاری متقابل و مداوم
میان آنها، و همچنین اشتراک منابع و گسترش جریان اشاعه اطلاعات میان کتابخانههای
مذکور برای تأمین نیازهای اطلاعاتی استفادهکنندگان کتابخانهها پیشنهاد شده است.شبکه پیشنهادی، دارای ریختشناسی ترکیبیست.برخی فعالیتها از قبیل فراهمآوری
منابع خارجی، خدمات ارجاعی، تأمین نیروی انسانی متخصص، تجهیزات و امکانات رایانهای
از طریق هسته شبکه(اداره اطلاعرسانی و امور کتابخانههای مؤسسه آموزشی عالی)به طور
متمرکز انجام میشود.خدمات دیگری مانند خدمات آگاهیرسانی جاری، تهیه منابع داخلی،
ارتباط با دیگر کتابخانهها، و آموزش کاربران به طور نیمه متمرکز از طریق مراکز
مادر در سطح استانها انجام میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"طراحی شبکه اطلاعرسانیبا توجه به نتایج به دست آمده درباره وضعیت کتابخانههای مراکز آموزش عالی وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر این کتابخانهها را از لحاظ پوشش جغرافیایی در استانهای مختلف کشور به طور پراکنده مستقر هستند و از نظر منابع اطلاعاتی، نیروی انسانی، خدمات، دامنه استفاده و بهرهدهی در سطوح مختلفی قرار دارند و هر کدام فعالیتهایی را به طور پراکنده در حوزههای اطلاعرسانی برای استادان، پژوهشگران و دانشجویان مراکز آموزش عالی انجام میدهند.
انگیزهها و دلایل ایجاد شبکه اطلاعرسانی-اطلاعنداشتن کتابخانهها و مراکز از منابع و مجموعه یکدیگر به دلیل نبود نظام همکاری و ارتباط متقابل میان این کتابخانهها؛-کمبود وسایل و تجهیزات کتابخانهای برای ارائه خدمات به مراجعان، از جمله ابزارهای کتابشناختی، منابع و ابزار سازماندهی، تجهیزات الکترونیکی و نظایر آنها؛-تمرکز منابع اطلاعاتی در برخی کتابخانهها و کمبود منابع در دیگر کتابخانهها از نظر تعداد و تنوع موضوعی به طوری که بسیاری از کتابخانهها، نشریات ادواری و منابع کافی برای ارائه خدمات به مراجعان خود را ندارند؛-کمبود نیروی متخصص و با تجربه؛حدود 70 درصد از نیروی انسانی شاغل در رشته غیر کتابداری تحصیل کردهاند؛-عدم کنترل کتابشناختی و سازماندهی منابع به دلیل کمبود منابع و ابزار سازماندهی، و همچنین عدم احساس ضرورت از طرف کتابخانهها در سازماندهی به موقع منابع؛-دسترسی نداشتن استفادهکنندگان از راه دور به منابع موجود در کتابخانهها؛ -مشخص نبودن سازمان یا مرکز واحدی برای استفاده از فناوری اطلاعاتی در کتابخانهها."