چکیده:
با توسعه جامعه اطلاعاتی، مسئله آموزش با چالشها و فرصتهای زیادی روبرو
است.سواد اطلاعاتی یک توانایی اساسی برای افرادیست که باید از آموزش بهرهمند
شوند.به منظور ارتقاء آموزش اطلاعرسانی، کتابداران و مربیان چینی آموزش
اطلاعرسانی سنتی را بازنگری کرده و آماده میشوند نقش خود را در آموزش اطلاعرسانی
در قرن جدید ایفا کنند.این مقاله محیط آموزشی و اطلاعاتی جدید را در چین بررسی میکند و درباره افزایش
نیازهای اطلاعاتی و دانشی در آموزش عالی این کشور به بحث میپردازد. برخی روشها و
شاخصها برای گسترش سواد اطلاعاتی پیشنهاد شده است و برخی آزمایشها و تجارب شرح
داده میشود.کتابداران اخیرا در چین فعالیتهای زیادی درباره سواد اطلاعاتی انجام
دادهاند، ضمن اینکه آنها را آماده میکنند تا به بخشی از آموزش جدید تبدیل شوند.
خلاصه ماشینی:
"کتابداران اخیرا در چین فعالیتهای زیادی درباره سواد اطلاعاتی انجام دادهاند، ضمن اینکه آنها را آماده میکنند تا به بخشی از آموزش جدید تبدیل شوند.
کلید واژههاچین، سواد اطلاعاتی، کتابداران، آموزش عالیمقدمهدر آغاز قرن جدید، محیط اطلاعاتی جهان در معرض تغییرات عمده است و کشور چین نیز از این تغییرات مستثنا نیست.
برای بهبود ارزیابی و سنجش نتیجه آموزش، مربیان چینی باید آموزش سنتی را بازنگری کنند و برنامه تحصیلی با محتوای سواد اطلاعاتی را پایهریزی نمایند.
این آموزشها نه تنها به شکل دورههای رسمی 13 بلکه در قالب الگوهای مختلف تدریس و کارآموزی که به وسیله دانشکدهها و دانشگاههای چین برای اهداف و نیازهای خاصشان طراحی شده بود، ارائه گردید.
این کتابخانه ده دوره تحصیلی درباره کتابخانه و سواد اطلاعاتی ارائه کرده است و بیش از 2000 دانشجو، شامل دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را طی برنامهای یک ساله آموزش میدهد.
بعضی از دورههای گردآوری اطلاعات و مدارک، ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد است و آنها را برای انجام رسالهدرسیشان آماده میکند.
قطعا استقرار یک برنامه آموزشی سواد اطلاعاتی عملی و دائمی در دانشگاههای چین به زمان نیاز دارد، هرچند آغازی مناسب داشته است.
کادر آموزشی دانشکده باید استاد راهنما باشند و بر کار دانشجویان در یافتن منابع اطلاعاتی مرتبط و تکمیل یادگیری حرفهای آنها نظارت داشته باشد.
اعضای این گروه با بررسی و سازماندهی واحدهای درسی مربوط به سواد اطلاعاتی، تلاش میکنند با همکاری یکدیگر تواناییهای سواد اطلاعاتی را کاملتر به دانشجویان آموزش دهند.
قطعا استقرار یک برنامه آموزشی سواد اطلاعاتی عملی و دائم در دانشگاههای چین به زمان نیاز دارد، هرچند آغازی مناسب داشته است."