چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی روابط بین باورهای انگیزشی (باورهای خودکارآمدی، باورهای کنترل در یادگیری و اضطراب آزمون) و راهبردهای شناختی و فراشناختی (تفکر انتقادی، خودنظم بخشی فراشناختی، مدیریت زمان و مکان مطالعه، کمک طلبی از همسالان) با پیشرفت تحصیلی، در دانش آموزان دختر سوم دبیرستان رشته علوم انسانی، با استفاده از مدل علی است. روش: برای انتخاب گروه نمونه، از روش نمونه گیری چندمرحله ای استفاده شد؛ بدین شکل که از بین دانش آموزان دختر که در سال تحصیلی 89-1388 در دبیرستان های شهر تهران در رشته علوم انسانی تحصیل می کردند، 250 نفر انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای ارزیابی همه متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری استفاده شد. در این پژوهش، معدل پایان سال تحصیلی دانش آموزان در پنج درس اختصاصی، به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی آنها در نظر گرفته شد. یافته ها با روش های آماری تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل و برای بررسی روابط علی بین متغیرهای پژوهش، دو مدل مفهومی آزموده و مقایسه شدند. یافته ها: نتایج پژوهش از برازش بهتر مدل دوم با یافته ها حمایت می کنند. در این مدل، دو متغیر باورهای خودکارآمدی و باورهای کنترل یادگیری، به عنوان متغیرهای برون زاد؛ و متغیرهای تفکر انتقادی، خودنظم بخشی فراشناختی، مدیریت زمان و مکان مطالعه، کمک طلبی از همسالان، اضطراب آزمون و پیشرفت تحصیلی متغیرهای درون-زاد در نظر گرفته شدند. با این حال، هر دو مدل نشان دهنده وجود روابط علی معنادار بین باورهای انگیزشی، راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت تحصیلی هستند. نتیجه گیری: دانش آموزان با خودکارآمدی بیشتر، از راهبردهای شناختی و فراشناختی بیشتری استفاده می کردند، اضطراب آزمون کمتری داشتند و در نتیجه پیشرفت تحصیلی آنها بیشتر بود.
خلاصه ماشینی:
"باتوجه به اینکه در تحلیلهای انگیزشی یادگیری خودنظم-بخش،چرخۀ خودنظمبخشی با تعیین هدف و تفکیک انگیزشدرونی و بیرونی آغاز میشود و در ضمن فرآیندهای انگیزشی برکارکردهای شناختی و فراشناختی تأثیر دارند(مثلا،واله وهمکاران،2009)،در پژوهش حاضر فرض شده که سه متغیرباورهای خودکارآمدی،کنترل یادگیری(اسنادهای علی درونییادگیری)و اضطراب آزمون،اثر علی مستقیمی بر راهبردهایشناختی و فراشناختی دانشآموزان(از جمله تفکر انتقادی،خودنظمبخشی فراشناختی،مدیریت زمان و مکان مطالعه،وکمکطلبی از همسالان)داشته و به نوبۀ خود اثر علی مستقیمی(1) gninrael detaluger-fles (2) sneL (3) etsikeetsnaV (4) ellaV (5) hcirtniP (6) nworB (7) nietsnieW (8) ycaciffe-fles (9) keewD (10) namremmiZ (11) knuhcS (12) htimS (13) aicraG (14) eihcaekcM (15) xraM (16) elyoB (17) toorG eD &%04710HSOG047G% نیز بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارند.
خرده مقیاسهای مورد استفاده درپژوهش حاضر عبارت بودند از:باورهای کنترل یادگیری،خودکارآمدی و اضطراب آزمون(از مقیاس راهبردهایانگیزشی)و کمکطلبی از همسالان،خودنظمبخشی فراشناختی،مدیریت زمان و مکان مطالعه و تفکر انتقادی(از مقیاس(1) knuhcS (2) nurkeP (3) sagroF (4) eriannoitseuQ gninraeL rof seigetarts detavitoM راهبردهای یادگیری).
در ادامه،برای بررسی روابط علی بین راهبردهای شناختی(تفکر انتقادی)،راهبردهای فراشناختی(خودنظمبخشی فراشناختی،مدیریت زمان و مکان مطالعه،و کمکطلبی از همسالان)،متغیرهای انگیزشی(باورهای کنترل یادگیری،خودکارآمدی واضطراب آزمون)و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان،مدل علیبرازش شدۀ اول در شکل 4 ارائه شده است.
نتیجهگیری چنانکه قبلا ذکر شد،هدف اصلی پژوهش حاضر ارائۀمدلی برای تبیین روابط علی بین باورهای انگیزشی(باورهایخودکارآمدی،باورهای کنترل یادگیری و اضطراب آزمون)،راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی(تفکر انتقادی،خودنظمبخشی فراشناختی،مدیریت زمان و مکان مطالعه،وکمکطلبی از همسالان)و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سومدبیرستان دختر در رشتۀ علوم انسانی است."