چکیده:
اخیرا بسیاری از روان شناسان بالینی و اجتماعی، با مطالعه های تجربی و عینی، به اثبات نقش «محتوا و مضمون» انواع افکار در تجارب ذهنی خودآگاه و ارتباط این دو و نیز نقش شیوه تفکر و تجزیه وتحلیل و برداشت فرد از محیط پیرامون در رفتار و هیجان پرداخته اند. در فرآیند خودآگاه ذهن افراد سالم، افکار منفی و ناخواسته گاهی با شدت معینی به وقوع می پیوندند و باعث ایجاد خلق منفی می شوند، ولی این افکار مزاحم که گاهی ناخوشایند هم هستند، معمولا به ندرت اتفاق می افتند، قابل کنترل اند و می توانند به عنوان یک فکر جانشین مثبت در ذهن افراد سالم ظاهر شوند. وقوع این افکار در جامعه عادی متداول است. شباهت محتوا و مضمون افکار خودآگاه در جامعه بالینی و غیربالینی یکی از موضوع های مطرح در ادبیات اختلال های روان پزشکی (نقش افکار مزاحم و ناخواسته در افسردگی، بی خوابی، اضطراب فراگیر، وسواس، اختلال خورد و خوراک، روان پریشی ها و اختلالات جنسی) است. با توجه به موضوع های مطرح شده در ارتباط با نقش شناخت به عنوان یک عامل ویروسی و بیماری زا در اختلال های روان پزشکی، هدف مقاله تحلیلی حاضر، مرور مطالعه های اخیر درباره نقش افکار و فرآیند خودآگاه ذهن در جمعیت بالینی و غیربالینی است. بررسی روند مذکور ما را به شناسایی محتوا و مضمون افکار مزاحم و ناخواسته و ساز وکار شکل گیری آنها در جامعه بالینی رهنمون می سازد.
خلاصه ماشینی:
"(1)- tseT tlatseG-redneB (2)- tseT emiT noitcaeR-evitanimircsiD (3)- epocsonorhc (4)- sezaM suetroP (5)- nodnoL fo rewoT (6)- ionaH fo rewoT (7)- syroB (8)- ztipS (9)- snaroD (10)- tseT erugiF xelpmoC htierretsO-yeR (11)- rebaW (12)- semloH (به تصویر صفحه مراجعه شود)اطلاعات جدول 4 گویای آن است که در آزمونهایرهگیری هدف با تأثیر(8/27- F و 0/006- p )،رهگیری مازها(6/56- F و 0/014- p )و زمان واکنش ساده(148/67- F و0/001- p )،بین دو گروه دانشآموزان تفاوت معنادار وجود داردکه با مراجعه به جدول 2 و مشاهدۀ میانگین نمرههای دو گروه درآزمونهای فوق،مشخص میشود که عملکرد دانشآموزان دارایاختلال کمبود توجه در این آزمونها بهتر از عملکرد دانشآموزانمبتلا به بیشفعالی-تکانشگری بوده است.
پذیرش تکانهها،تصاویر و افکار مزاحم و ناخواسته،به عنوانیک تجربۀ همهگیر و جهانی26،سئوالهای بسیاری را مطرح می-کند؛سئوالهایی مثل اینکه چرا بعضی افراد از این شناختارهایمزاحم بسیار مضطرب و نگران میشوند؟این افکار مزاحم وناخواسته در افراد غیر بالینی چقدر شیوع دارد؟این افکار مزاحم وناخواسته در اختلالهای بالینی و نمونههای غیر بالینی چه تفاوتها وشباهتهایی دارند؟چگونه افکار مزاحم و ناخواسته و ناگهانی ازانواع دیگر مداخلات شناختاری مانند نگرانیها،اندیشناکیها و(1)- noitingoc (2)- sredrosid lacigolohcysp (3)- sthguoht secneirepxe suicsnoc (4)- lamron (5)- lamronba (6)- ssensuoicsnoc fo maerts (7)- redrosiD-evislupmoC-evissesbO (8)- detnawnu (9)- sredro rehgih (10)- noitingocatem (11)- noitnetta evitceles (12)- segami (13)- seslupmi (14)- lacinilc (15)- nosaraS (16)- ecreiP (17)- seirroW (18)- snoitcartsid (19)- sesaib lanoitanretni (20)- gnirednaw dnim (21)- smaerdyad (22)- sucof-fles (23)- snoitanimur (24)- regnilK (25)- ygolohtapohcysp (26)- lasrevinu افکار خودآیند منفی1متمایز میشوند؟فرآیند شکلگیری وکارکرد شناختارهای مزاحم و ناخواسته در حالتهای غیر بالینیچیست؟ شایان ذکر است که در اختلالهای بالینی،افکار مزاحم وناخواسته نمیتوانند هر محتوا2و مضمونی3داشته باشند."