خلاصه ماشینی:
"دکتر عطیه سادات صابری ساخت فیلم آموزشی ودیدگاه جغرافیدانبحثی در فلسفۀ آموزش جغرافیا چکیده {IBجغرافیدان،به علت توجه به مکان جغرافیایی،در فضای واقعیحرکت میکند و بیش از فیلمساز باید به واقعیت توجه داشته باشدو دید بیطرفی را در بیان تصویری مفاهیم جغرافیایی مد نظر قراردهد.
معلمعملگرا از یک طرف،«به سطح مخاطب،از ساختار گرفته تادایرۀ واژگانی که باید در اثر به کار رود»[پور محمد،1382:157]توجه دارد،و از طرف دیگر،به فراگیرندگان خود آزادیکامل میدهد تا مفاهیم جغرافیایی را کشف و تجربه و واقعیت را رمزگشاییکنند.
معلم جغرافیا در سبک واقعگرا در پی بیان واقعیت جغرافیایی در یکمکان جغرافیایی است و به عوامل خارج از ذهنیت خود توجه دارد.
اما در این مورد سؤال مهمی وجود دارد:«آیا فیلمساز در پی تحمیل دیدگاه خود بر آن موضوع است یا سعی میکند بادیدی بیطرفانه ابعاد موضوع جغرافیایی را بیان کند؟»این جنبۀ هرمنوتیکفیلم اوست؛یعنی تفسیر واقعیت بدون تحمیل نظر شخصی فیلمساز.
ذهنیت فیلمساز ذهن جغرافیدان میتواند جغرافیایی را که در جهان واقعی قرار دارددرک کند و با زبان تصویری خود،به عنوان ابزاری برای بیان آنچه که درذهنش میگذرد،آن را بیان کند.
فیلمساز به چه میزان با بیطرفی به سوی موضوع مورد نظر رفته است وابعاد آن را واکاوی کرده است؟آیا از موردی متأثر شده است یا با شادی و شعفآن را در آغوش گرفته است؟به مورد معینی در فیلم توجه خاص داشته و ازمورد مهمی به طور گذرا رد شده و این برای بیننده موجب تعجب نشده است؟ عامل مهم دیگر جنبۀ احساسی کار فیلمساز است و این به خصوص درمورد عواملی مانند پرداختن به مسائل و مشکلات اجتماعی در مکانهایجغرافیایی بیشتر دیده میشود."