خلاصه ماشینی:
"از اینرو مسئلة اصلی پژوهش حاضر، نیازسنجی برای تدوین برنامة درسی مهارتهای زندگی در دورة متوسطة نظری، براساس مدل تحقیقاتی فرانسیس کلاین است که ویژگیها و ابعاد نیازسنجی این برنامة درسی را از منظر متخصصان تعلیم و تربیت، معلمان و دانشآموزان بهطور جامع مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار میدهد.
پرسشنامة یاد شده، معیارهای تدوین عناصر برنامة درسی مهارتهای زندگی را درون ٩ طبقة کلی اهداف، مواد آموزشی، محتوا، فعالیتهای یادگیری، راهبردهای یاددهی یادگیری، ارزشیابی، گروهبندی، زمان و فضا قرار داده تا گروههای مورد مطالعه نظر خود را برحسب درجة اهمیت و اولویت، در مورد آنها اعمال نمایند.
با توجه به اینکه جامعه در حال تغییر دائمی است، برنامهریزان درسی میباید پیوسته این آمادگی را داشته باشند که براساس تغییرات جامعه هدفهای آموزشی را تعیین و انتخاب نمایند، از اینرو، گروههای مورد مطالعه، تناسب اهداف برنامة درسی مهارتهای زندگی را با نیازهای جامعة کنونی و آیندة دانشآموزان مورد تأکید قرار دادهاند."