چکیده:
تحقیق حاضر به منظور فراهم آوردن اطلاعاتی در رابطه با تاثیر اعمال
استراتژیهای انتخابی شرکتها (استراتژی مدیریت هزینه و استراتژی تمایز در
محصول) بر عملکرد مالی آنها صورت گرفته است. شرکتهایی که استراتژی
مدیریت هزینه را پذیرفتهاند، از طریق قیمت تمام شده پایین تر نسبت به رقبای خود.
قادر خواهند بود سهم بازار خود را افزایش دهند. از سوی دیگرء شرکتهایی که
استراتژی تمایز محصول را به کار میگیرند میتوانند از طریق فراهم کردن
محصولاتی که کیفیت منحصر به فردی داشته به مزیت رقابتی دست یابند. در این
تحقیق رابطه بین استراتژی انتخابی و عملکرد مالی در دوره زمانی ۱۳۷۹-۱۳۸۶
شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج تحقیق نشان داد که اعمال استراتژیهای فوق بر عملکرد مالی در شرکتهای
پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران اثر دارد. همچنین از نتایج دیگر تحقیق آن
است که اعمال استراتژی تمایز محصول در بلندمدت دوام بیشتری در مقایسه با
استراتژی مدیریت هزینه دارد.
خلاصه ماشینی:
"فرضیههای تحقیق هدف این پژوهش آن است که از طریق بررسی رابطه بین وضعیت استراتژیکی شرکتها و دوام عملکرد آنها این موضوع مهم را مشخص نماید که شرکتهایی که استراتژی مدیریت هزینه را دنبال میکنند میتوانند عملکرد مالی بالایی را بدست آورند ولی قابلیت حفظ آنرا در بلندمدت نخواهند داشت.
بمنظور آزمون فرضیه اول این تحقیق از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین متغیرهای اعمال استراتژی مدیریت هزینه و عملکرد مالی(نرخ بازده داراییها)استفاده میشود.
بمنظور آزمون فرضیه دوم این تحقیق یعنی بررسی اعمال استراتژیهای مدیریت هزینه در بلندمدت از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین متغیرهای اعمال استراتژیهای فوق و نرخ بازده داراییها استفاده میشود.
بنابراین میتوان اینگونه نتیجه گرفت که بین استراتژی مدیریت هزینه و نرخ بازده داراییها در بلندمدت نیز رابطه معناداری وجود دارد اما با توجه به ضرایب مدل رگرسیونی و مقایسه آنها با یکدیگر مشخص میشود که در بلندمدت میزان تاثیر متغیرهای فوق در بلندمدت کاهش مییابد.
بمنظور آزمون فرضیه سوم این تحقیق همانطور که قبلا نیز اشاره شد از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین استراتژی تمایز محصول و عملکرد مالی(نرخ بازده داراییها)استفاده میشود.
بمنظور آزمون فرضیه چهارم این تحقیق یعنی بررسی اعمال استراتژیهای تمایز محصول در بلندمدت همانطور که قبلا نیز اشاره شد از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین متغیرهای اعمال استراتژیهای فوق و نرخ بازده داراییها استفاده میشود.
بنابراین میتوان اینگونه نتیجه گرفت که بین استراتژی تمایز محصول و نرخ بازده داراییها در بلندمدت نیز رابطه معناداری وجود دارد و با توجه به ضرایب مدل رگرسیونی و مقایسه آنها با یکدیگر مشخص میشود که در بلندمدت میزان تاثیر متغیرهای فوق افزایش مییابد."