چکیده:
مطالعه ی حاضر به منظور تبیین نقش ویژگی های فردی مؤثر بر اشتغال دانش آموختگان دختر دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین انجام می گیرد. این تحقیق از نوع کاربردی است و با استفاده از روش علی- ارتباطی صورت می پذیرد. با توجه به هدف تحقیق، متغیرهای مستقل آن ویژگی های فردی دانش آموختگان است که در این جا در دو گروه ویژگی های روان شناختی و جامعه شناختی مطرح می شوند و متغیر وابسته نیز اشتغال دانش آموختگان است. در این مطالعه از پرسش نامه به-عنوان ابزار گردآوری داده ها استفاده شد. پایایی پرسش نامه از طریق ضریب کرونباخ (آلفا 83%) محاسبه گردید. جامعه ی آماری؛ کلیه ی دانش آموختگان دختر دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین سال های 84 تا 87 می باشند که از بین آن ها 140 نفر به عنوان نمونه ی آماری از طریق نمونه گیری طبقاتی متناسب انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات در این تحقیق با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس ((SPSS انجام می گیرد. بر اساس نتایج به دست آمده، 6/58 درصد از افراد مورد مطالعه شاغل هستند که بیش از نیمی از آن ها در بخش دولتی و بقیه در بخش خصوصی یا به صورت خوداشتغالی مشغول به-کار هستند. مطابق یافته های این مطالعه، محدود بودن فرصت های اشتغال برای زنان در بخش کشاورزی، حمایت نکردن دولت از دانش آموختگان رشته های کشاورزی، و ارتباط نداشتن دانشکده های کشاورزی با بخش کشاورزی، از موانع مهم اشتغال دانش آموختگان دختر در بخش کشاورزی تلقی می شود. ضمن این که بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، ویژگی اعتمادبه نفس به عنوان مؤثرترین متغیر در اشتغال دانش آموختگان دختر ارزیابی می شود به طوری که با افزایش اعتمادبه نفس در دانش آموختگان دختر، اشتغال آنان نیز به طور مثبت و معنا دار تحت تاثیر قرار می گیرد.
خلاصه ماشینی:
بنابراین ضروری است ضمن رفع نارسایی های موجود، در دوره های آموزش عالی کشاورزی در جهت تربیت نیروی ماهر و مورد نیاز بخش کشاورزی، ویژگی های دختران دانش آموخته به طور دقیق مطالعه و عوامل فردی مؤثر بر اشتغال این گروه از دانش آموختگان شناسایی شود.
فروزانی و زمانی (١٣٨٥) در مطالعه ی خود پیرامون «بررسی وضعیت اشتغال دانش آموختگـان دختـر رشته های کشاورزی»، عمده ترین علت عدم اشتغال زنان دانش آموخته کشاورزی را ضـعف مهـارت هـای عملی و تجربه ی کم آنان در فعالیت های مرتبط با بخش کشاورزی دانسته اند و اظهار می دارند که درصـد بی کاری در دختران فارغ التحصیل کشاورزی بیش از پسران است .
پورقاسم (١٣٨١) در مطالعه ی وضعیت اشتغال زنان تحصیل کرده ، علل بـی کـاری دانـش آموختگـان آموزش عالی را این موارد میداند: عدم تناسب رشد اقتصادی و ظرفیت اشتغال زایی جامعـه ، رشـد تعـداد دانش آموختگان ، فقدان ارتباط کافی بین نظام آموزش و نظام اشتغال ، کمبود مهارت های مورد نیـاز بـازار کار از سوی فارغ التحصیلان ، تمرکز فـارغ التحصـیلان در محـیط هـای مرکـزی ، فقـدان تحـرک شـغلی فارغ التحصیلان ، فقدان اطلاعات در مورد نیازهای بـازار کـار در بـین داوطلبـان ورود بـه دانشـگاه هـا ، و هماهنگ نبودن و ارتباط نداشتن مؤسسات آموزشی با مراکز تولید و کارفرمایان .
مطابق جدول (٥)، نتایج این آزمون نشان داد که بین دیدگاه دانش آموختگان دختر شاغل و بی کار در خصوص تأثیر ویژگی های روان شناختی و جامعه شناختی بر اشتغال آنان ، در برخی از ویژگیها تفاوتی معنا دار در سطح ٥درصد و ١درصد وجود دارد.