چکیده:
خلق ارزش برای ذینفعان با حداکثر بهره وری آرمانی است که سازمان ناب در پی تحقق آن است. در این مقاله که با هدف ارائه مدل جامع معتبری برای ارزیابی ناب بودن شرکت های خودروسازی کشور انجام شده است، پس از بررسی ادبیات موضوع و مقایسه مدل های مرتبط، مدل مفهومی تحقیقی در سه بعد توانمندسازها، فرایندها و نتایج کسب و کار طراحی می شود. سپس در یک پژوهش میدانی با استفاده از ابزار پرسشنامه داده های ارزیابی بر اساس نظرات مدیران شرکت های مورد مطالعه گرداوری می شود. اعتبارسنجی مدل و بررسی تاثیرگذاری بین اجزا و روابط بین مولفه های مدل در قالب مدل یابی معادلات ساختاری انجام شده و در این راستا از تحلیل عاملی تاییدی، تحلیل مسیر و محاسبه مقادیر t استفاده می شود. همچنین از آنتروپی شانو جهت وزن دهی به اجزا و مولفه های مدل استفاده خواهد شد. نتایج حاصله مبین آن است که توانمندسازها از طریق فرایندهای اصلی و پشتیبانی بر نتایج کسب و کار تاثیرگذار بوده و روابط معناداری بین سه بعد وجود دارد. همچنین علاوه بر تاثیرگذاری ابعاد مدل بر یکدیگر، مولفه های آنها نیز یا یکدیگر ارتباط معناداری دارند. به عبارت دیگر نمی توان به مدل سازمان ناب دست یافت بدون ان که اتصالات قوی بین اجزا و مولفه های آن برقرار شود و بدون ایجاد یکپارچگی در ابعاد و مولفه های شناسایی شده، مدل سازمان ناب امکان پذیر نیست.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله که با هدف ارائه مدل جامع معتبری برای ارزیابی ناب بودن شرکتهای خودروسازی کشور انجام شده است،پس از بررسی ادبیات موضوع و مقایسه مدلهای مرتبط،مدل مفهومی تحقیق در سه بعد توانمندسازها، فرایندها و نتایج کسبوکار طراحی میشود.
در این تحقیق برای ارزیابی ناب بودن شرکتهای خودروساز مورد مطالعه،پس از بررسی مدلهای مرتبط و ادبیات موضوع،مدل ارزیابی در سه بعد توانمندسازها، فرایندها و نتایج کسبوکار طراحی شده و وضعیت فعلی شرکتهای مورد مطالعه با استفاده از نظرات مدیران آنها در قالب پرسشنامه جامع مورد ارزیابی قرار گرفته است.
ضرایب مسیر و معنیداری مسیر بین سازهها در مدل فرعی (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیات مربوط به روابط همبستگی بین متغیرها این دسته از فرضیات در پی آن هستند که مشخص کنند آیا روابط معناداری بین ابعاد سهگانه مدل با یکدیگر و نیز مؤلفههای آنها با یکدیگر وجود دارد یا خیر؟با توجه به آنکه مقیاس اندازهگیری دادهها رتبهای و کیفی بوده لذا از ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن جهت آزمون و تحلیل روابط معنادار بین متغیرها استفاده شد.
ارزیابی مؤلفههای سازمان ناب در شرکتهای خودروساز مورد مطالعه تعیین اوزان مؤلفههای مدل با استفاده از آنتروپی شانون برای تعیین اوزان اجزاء و مؤلفههای مدل،ضرایب اهمیت هر یک از اجزا و مؤلفههای مدل در طیف 7 گزینهای(از 1-دارای اهمیت خیلی کم تا 7-دارای اهمیت خیلی زیاد)به وسیله پرسشنامه طراحی شده با استفاده از نظر 28 نفر از ارزیابان جایزه ملی بهرهوری و تعالی سازمانی با حداقل 10 سال تجربه فعالیت در شرکتهای خودروسازی تعیین شدند و با استفاده از آنتروپی شانون مقادیر اوزان اجزای اصلی مدل مطابق جدول 9 محاسبه شد."