خلاصه ماشینی:
اما قویترین و پررنگترین لایۀ این رمان لایۀ اسطورهای آن است که تقریبا همه ویژگیهای دیگر اثر را تحت الشعاع خود قرار داده تا جایی که میتوان گفت بیشتر از همه با اثری اسطورهای روبرو هستیم.
در همۀ آثار اسطورهای،قهرمان اثر در انتها همان شخصیت آغازین را ندارد بلکه دچار نوعی استحاله شده است که جهانبینی او را متحول کرده است و به نوعی قهرمان در طی این سفر تبدیل به اسطوره میشود و یا زمینۀ شکلگیری یک سرنوشت تراژیک را رقم میزند.
وقایع صفحات اول رمان اگرچه عجیب به نظر میرسد اما ازآنجاکه در بستری واقعینما روایت میشود،بیشتر کابوسهای شخصی یک راوی جنونزده به نظر میرسد اما بهتدریج این بستر کمرنگ میشود،حجم رخدادهای خارق العاده بیشتر میشود و از شروع سفر قهرمان بهبعد،خواننده درمییابد که با فضایی اسطورهای روبروست.
نویسنده با همۀ تلاشی که به کار بسته،نتوانسته است از همان ابتدای رمان خواننده را با کابوسهای خود همراه کند زیرا تا نیمۀ رمان فضاهایی معماگونه،آن هم در حجمی بالاتر،تصویر میشود بدون اینکه کدی برای رسیدن به پاسخ این معماها داده شود.
از ماجرای مشهور حملۀ آغا محمد خان قاجار به کرمان و ماجرای انبوه چشمان بیرون کشیده شده از حدقه گرفته تا زلزلۀ بم و وقایع سیاسی گنجانده شده است و در این بین نویسنده برای چشاندن همۀ تلخی و زجر این وقایع به خواننده از توصیفات جزءبهجزء و گاهی بیرحمانۀ خونریزیها و خشونتها هیچ ابایی نداشته و از این لحاظ نیز این کتاب به بوف کور شباهت پیدا میکند:«چادر پیرزن خیس شده بود،چیزی از دستش بر خاک افتاد.