خلاصه ماشینی:
"پرسش این است که آیا میتوان با پدیدآمدن معنای جدید مکان در رسانههای جهانی تحت عنوانمکان مجازی با حفظ آن شرایطی که برای بازار دینی دراین مطالعات لحاظ میشود از«بازار دینی جهانی»سخنبه میان آورد؟آیا میتوان با وجود همسخنی ادیان ومشارکتجویان دینی از طریق رسانههای جدید مانند اینترنتبه یک بازار دینی در سطح جهانی قایل شد که هم کثرتیقابل توجه از مبادلهکنندگان را شامل میشوند و هم مکاننظارت نشدهای از مبادله را ایجاد کردهاند و هم دسترسپذیربرای مصرفکنندگان هستند.
تحقیقات سنتی بازار دینیچنانکه برخی اشاره کردهاند (2007,resniZ) توجهی بهمفهوم جدید ارتباطات به شکل جهانیاش ندارند و دگرگونیکه رسانههای جهانی مانند اینترنت و شبکههای بینالمللی دربازارهای پیام داده است را مدنظر نداشتهاند،با وجود این خلأبه نظر میرسد مفهوم بازار دینی هنوز یک مفهوم نظری استتا عملیاتی و مشاهدهپذیر.
مدعای که ما براساس آن از طرح نظری بازار دینیجهانی دفاع خواهیم کرد تنها نیاز به تصدیق این مقدمه ازبحثهای جهانی شدن دارد که در ارتباطات جهانی میتوان ازفروریزی مرزهای سنتی سخن گفت که در آن فضای واحدیبرای مبادله پیام شکل گرفته است.
اهمیت یافتن نقش مصرفکنندگان در بازار دینیکه امروزه بهصورت جهانی از طریق رسانههایی مانند اینترنتپدیدآمده،عرصه رقابتی دشواری را برای نهادهای رسمی کهپیشتر انحصار رسانههای دینی را در مناطق خود در اختیارداشتند پدید آورده است.
رویکرد جهانی که این جنبشهای در عرضهخود ارائه میکنند و اینکه در دوره جهانی شدن ارتباطات اینحرکتها پدید آمدهاند دلیلی بر مناسب بودن بررسی این موردمطالعاتی برای نشان دادن امکان تعمیمپذیری فرضیههاییاست که نوبوتاکا در مورد بازار پیام دینی خود عرضه کردهاست."