Skip to main content
فهرست مقالات

پیشخوان فارسی

(5 صفحه - از 104 تا 108)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، قرآن کریم، ابو جعفر امام محمد باقر، اسلام، عقل، جامعیت قرآن کریم، امام، پیامبر، دلایل عقلی قلمروی موضوعی قرآن، کتاب

خلاصه ماشینی:

"آیت الله خویی از جمله فقهای هستند که اقامه حدود را در عصر غیبت جایز می‌دانند و آن را به مشهور نسبتمی‌دهند و معتقدند مخالفی در این مسئله وجود ندارد جز ابن ادریس که اقامه حدود را وظیفه امام یا منصوب از جانبامام می‌دانند و محقق در شرایع و علامه در برخی از آثارش در مسئله فوق توقف نموده‌اند؛در حالی که قول اظهر آن است که اقامهحدود توسط حاکم شرع جامع الشرایط در زمان غیبت جایز است به دو دلیل:اولا،اقامه حدود به جهت وجود مصلحت عمومی و دفعفساد و جلوگیری از نشر فجور و طغیان بین مردم تشریع شده است و اختصاص آن به زمان خاص با امور مذکور منافات دارد و مسلماحضور امام مدخلیتی در تشریع آن ندارد و همان‌طور که در زمان حضور اقتضا و تشریع احکام مذکور موجود است در زمان غیبت نیزچنین است. از آنجاکه در نگاه دینی-مشخصا دین اسلام-اصل بر کرامت انسان است محققا«فرزند آن آدم را گرامی داشتیم»(سوره اسراء آیه 70)و انسان جانشین خدا بر روی زمین است«من در زمین جانشین قرار داده‌ام»(سوره بقره آیه 30)و او تربیت کننده انسان است و از&%17431DMKG174G% انسان می‌خواهد که با اختیار خود متخلق به اخلاق الهی شود:«تخلقلوا بأخلاق الله»(بحار الانوار،جلد 58،ص 129)از آنجا که تربیتیعنی کمک به پیدایش آمادگی در فرد،برای سازگاری با محیط طبیعی و اجتماعی؛و نیزاز آن جا که تربیت،به عمل یا فرایندی گفتهمی‌شود که رفتار فرد را تغییر دهد و به آن شکل‌های خاصی ببخشد تا او بتواند استعدادهایش را آشکار سازد و به کار اندازد،پرداختنبه بحث روابط و مناسبات اجتماعی از دیدگاه قرآن در جهت بهره‌گیری از کلام وحی برای بهینه‌سازی رفتار انسان‌ها که مخلوق اوهستند ضروری است تا هم شخصیت شهروندان بر پایه آموزه‌های قرآنی شکل گیرد و هم نشان داده شود که آموزه‌های وحیانی،توانایی ساختن فرد و جامعه سالم را دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.