چکیده:
ﻫﺪف از اﻧﺠﺎم ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ اﺛﺮ ﺑﺎزﺧﻮرد آﮔﺎﻫﻲ از ﻧﺘﻴﺠﺔ ﺧﻮد ﻛﻨﺘﺮﻟﻲ ﺑﺎ ﺗﻮاﺗﺮ زﻳﺎد و ﻛﻢ، ﻣﺘﻮاﺗﺮ )001%(، و ﻛﺎﻫﺶ ﻓﺮاواﻧﻲ)05%( ﺑﺮ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻬﺎرت ﻫﺪف ﮔﻴﺮی ﭘﺮﺗﺎﺑﻲ ﻛﻮدﻛﺎن ﺷﻬﺮ اﻟﺸﺘﺮ، در دو ﻣﺮﺣﻠﻪ، اﻛﺘﺴﺎب و ﻳﺎدداری اﺳﺖ. ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر 06آزﻣﻮدﻧﻲ ﺑﻪ ﻃﻮر ﺗﺼﺎدﻓﻲ در 3 ﮔﺮوه ﺧﻮدﻛﻨﺘﺮﻟﻲ، ﻣﺘﻮاﺗﺮ و ﻛﺎﻫﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ، ﺗﻜﻠﻴﻒ ﻫﺪف ﮔﻴﺮی ﭘﺮﺗﺎﺑﻲ را در دو ﻣﺮﺣﻠﺔ اﻛﺘﺴﺎب وﻳﺎدداری ﺑﺎ ﻓﺎﺻﻠﺔ ﺗﺎﺧﻴﺮی 42 ﺳﺎﻋﺖ اﻧﺠﺎم دادﻧﺪ. ﮔﺮوه ﺧﻮدﻛﻨﺘﺮﻟﻲ ﺑﻌﺪ از ﻣﺮﺣﻠﺔ اﻛﺘﺴﺎب ﺑﻪ دو ﮔﺮوه ﺗﻮاﺗﺮ ﺑﺎﻻ )ﺑﺎﻻﺗﺮ از 03%( وﭘﺎﻳﻴﻦ )ﻛﻤﺘﺮ از 81%( ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ داده ﻫﺎی ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه در ﻣﺮﺣﻠﺔ اﻛﺘﺴﺎب و ﻳﺎدداری، از آﻣﺎر ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ واﺳﺘﻨﺒﺎﻃﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. در ﺑﺨﺶ آﻣﺎر ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ، ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﻣﺮﻛﺰی و ﭘﺮاﻛﻨﺪﮔﻲ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﻧﺪازه ﻫﺎی ﻣﺘﻐﻴﺮ ﺗﺎﺑﻊ ﮔﺮوه ﻫﺎی ﺗﺠﺮﺑﻲو در ﺑﺨﺶ آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﻲ ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﻲ اﻫﺪاف اﺧﺘﺼﺎﺻﻲ اﻳﻦ آزﻣﺎﻳﺶ در ﻣﺮﺣﻠﺔ اﻛﺘﺴﺎب از روش ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ ﻋﺎﻣﻠﻲ ﻣﺮﻛﺐ)ﺳﺮی ﻛﻮﺷﺶ ﻫﺎی ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ( 6 × )روش اراﺋﺔ ﺑﺎزﺧﻮرد( 4 و ﺑﺮای ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻳﺎدداری از ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ ﻳﻚ ﻣﺘﻐﻴﺮه و آزﻣﻮن ﺗﻌﻘﻴﺒﻲﺗﻮﻛﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺑﺮای ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت و ﺗﺤﻠﻴﻞ آﻣﺎری اﻃﻼﻋﺎت ﺧﺎم از ﻧﺮم اﻓﺰار 5.11 SPSSاﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﻲ داری ﻧﻴﺰ ﺑﺮایﺗﻤﺎم روش ﻫﺎی آﻣﺎری 50/0 ≤ Pدر ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ. ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه، در ﻣﺮﺣﻠﺔ اﻛﺘﺴﺎب ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری ﺑﻴﻦ ﮔﺮوهﻫﺎ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪ و در ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻳﺎدداری ﮔﺮوه ﻣﺘﻮاﺗﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻬﺘﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دﻳﮕﺮ ﮔﺮوه ﻫﺎ داﺷﺖ. ازاﻳﻦ رو ﻣﻲ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﻛﻪ در ﻣﻮرد ﻛﻮدﻛﺎن ﺑﻴﻦ ﺷﺮاﻳﻂ ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ آزﻣﻮدﻧﻲ ﻣﺪار و ﻣﺮﺑﻲ ﻣﺪار، ﺷﺮاﻳﻂ ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﻣﺮﺑﻲ ﻣﺪار ﻣﺘﻮاﺗﺮ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ را ﺑﻪ دﻧﺒﺎل دارد.
خلاصه ماشینی:
"ﺑﺮای ﻣﺜﺎل، آزﻣﻮدﻧﻲ ﻫﺎی ﺟﻔﺖ ﺷﺪة ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل ﺑﺎزﺧﻮرد را در ﻫﻤﺎن ﺗﻼش ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ آزﻣﻮدﻧﻲ ﻫﺎی ﮔﺮوه ﺧﻮدﻛﻨﺘﺮﻟﻲ 1 - Augmented Feedback 2 - Chen & et al 3 - Chiviacowsky & Wulf ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺑﺎزﺧﻮرد ﺧﻮدﻛﻨﺘﺮﻟﻲ، ﻣﺘﻮاﺗﺮ و ﻛﺎﻫﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺑﺮ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻬﺎرت ﻫﺪف ﮔﻴﺮی ﭘﺮﺗﺎﺑﻲ ﻛﻮدﻛﺎن 52 درﺧﻮاﺳﺖ ﻣﻲ ﻛﺮدﻧﺪ، درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.
در ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺑﺎزﺧﻮرد ﺧﻮدﻛﻨﺘﺮﻟﻲ، ﻣﺘﻮاﺗﺮ و ﻛﺎﻫﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺑﺮ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻬﺎرت ﻫﺪف ﮔﻴﺮی ﭘﺮﺗﺎﺑﻲ ﻛﻮدﻛﺎن 92 ﺑﺨﺶ آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﻲ ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﻲ اﻫﺪاف اﺧﺘﺼﺎﺻﻲ اﻳﻦ آزﻣﺎﻳﺶ در ﻣﺮﺣﻠﺔ اﻛﺘﺴﺎب از روش ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ ﻋﺎﻣﻠﻲ ﻣﺮﻛﺐ )ﺳﺮی ﻛﻮﺷﺶ ﻫﺎی ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ( × 6 )روش اراﺋﺔ ﺑﺎزﺧﻮرد( 4 ﺑﺮای ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻫﺎی درون ﮔﺮوﻫﻲ – ﺑﻴﻦ ﮔﺮوﻫﻲ داده ﻫﺎی ﻣﺮﺣﻠﺔ اﻛﺘﺴﺎب و ﺑﺮای ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻳﺎدداری از ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ ﻳﻚ ﻣﺘﻐﻴﺮه ﺑﺮای ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻫﺎی ﺑﻴﻦ ﮔﺮوه داده ﻫﺎی ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻳﺎدداری و آزﻣﻮن ﺗﻌﻘﻴﺒﻲ ﺗﻮﻛﻲ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﻪ دﺳﺖ آوردن اﻳﻨﻜﻪ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎدار ﺑﻴﻦ ﻛﺪام ﻳﻚ از ﮔﺮوه ﻫﺎ وﺟﻮد دارد، اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ.
ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺑﺎزﺧﻮرد ﺧﻮدﻛﻨﺘﺮﻟﻲ، ﻣﺘﻮاﺗﺮ و ﻛﺎﻫﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺑﺮ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻬﺎرت ﻫﺪف ﮔﻴﺮی ﭘﺮﺗﺎﺑﻲ ﻛﻮدﻛﺎن 13 ﺟﺪول 1_آزﻣﻮن ﺗﻌﻘﻴﺒﻲ ﺗﻮﻛﻲ ﺑﺎ داﻣﻨﺔ ﺑﺤﺮاﻧﻲ 50/0 در ﻣﻮرد اﺛﺮ اﺻﻠﻲ ﮔﺮوه در ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻳﺎدداری ﺑﺎزﺧﻮرد ﺑﺎ ﺑﺎزﺧﻮرد ﺑﺎ ﺧﻮدﻛﻨﺘﺮﻟﻲ ﺑﺎ ﺧﻮدﻛﻨﺘﺮﻟﻲ ﺑﺎ ﮔﺮوه ﻓﺮاواﻧﻲ 001% ﻓﺮاواﻧﻲ 05% ﻓﺮاواﻧﻲ ﻛﻢ ﻓﺮاواﻧﻲ زﻳﺎد MD 29/38 41/7 75/8 ﺧﻮدﻛﻨﺘﺮﻟﻲ ﺑﺎ ﻓﺮاواﻧﻲ زﻳﺎد ∗630/0 P 00/1 99/0 MD 6/29 5/8 75/8 ﺧﻮدﻛﻨﺘﺮﻟﻲ ﺑﺎ ﻓﺮاواﻧﻲ ﻛﻢ ∗800/0 P 99/0 99/0 MD 48 5/8 41/7 ﺑﺎزﺧﻮرد ﺑﺎ ﻓﺮاواﻧﻲ 05% ∗200/0 P 99/0 00/1 MD 48 6/29 9/38 ﺑﺎزﺧﻮرد ﺑﺎ ﻓﺮاواﻧﻲ 001% ∗200/0 ∗800/0 ∗630/0 P ∗ ﻣﻌﻨﻲ داری 50/0 ≤P ﺑﺤﺚ و ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮی اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺎ ﻫﺪف ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ اﺛﺮ ﺑﺎزﺧﻮرد آﮔﺎﻫﻲ از ﻧﺘﻴﺠﺔ ﺧﻮدﻛﻨﺘﺮﻟﻲ ﺑﺎ ﺗﻮاﺗﺮ زﻳﺎد و ﻛﻢ، ﻣﺘﻮاﺗﺮ )001%( و ﻛﺎﻫﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ )05%( ، ﺑﺮ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻬﺎرت ﻫﺪف ﮔﻴﺮی ﭘﺮﺗﺎﺑﻲ ﻛﻮدﻛﺎن در ﻣﺮاﺣﻞ اﻛﺘﺴﺎب و ﻳﺎدداری اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ."