چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی جفت شدن ویژگی شخصیتی رقابتجویی و نوع محیط تمرینی در یادگیری یک مهارت ورزشی(پرتاب آزاد بسکتبال) بود. نمونه تحقیق،60 دانشجوی مرد (سن 5/1±76/21سال) بودند. ابتدا از پرسشنامة جهتگیری ورزشی (با ضریب پایایی90/0)، برای تشخیص افراد با خصیصة رقابتجویی و غیررقابتجویی استفاده شد. روایی و پایایی این پرسشنامه را بهرام و همکاران (1382) تایید کرده است. آزمودنیهای هر گروه با استفاده از امتیازات پیشآزمون، به دو گروه همسان تقسیم شدند. در نتیجه چهار گروه تمرینی به وجود آمد. گروه ها در محیط تمرینی رقابتی و غیررقابتی به مدت 10 جلسه (15 کوشش در هر جلسه) به تمرین تکلیف ملاک پرداختند. از آزمون پرتاب آزاد بسکتبال (آزمون ایفرد) و پرسشنامه ورزشگرایی به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. آزمون یادداری ده روز پس از آخرین جلسه تمرین گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر، تحلیل واریانس و آزمون های تعقیبی در سطح 05/0=a صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که افراد رقابتجو در محیط تمرینی رقابتی و افراد غیررقابتجو در محیط تمرینی غیر رقابتی نتایج بهتری را کسب کردند. همچنین گروه تمرین در محیط غیررقابتی در آزمون یادداری افت معناداری داشتند. نتایج حاضر از فرضیه منطقه عملکرد بهینه و دیدگاه تعاملی حمایت میکند.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود)نمودار 1-میانگین و انحراف معیار امتیاز تکلیف ملاک برای چهار گروه مورد بررسی در مراحلپیشآزمون،آزمون اکتساب و آزمون یادداری جدول 1،نتایج تحلیل واریانس با اندازههای مکرر را نشان میدهد،که اثر جلسات تمرینی(10 جلسهتمرین)براکتساب مهارت پرتاب آزاد بسکتبال معنیدار است و هرچهار گروه روند روبه رشدی را تجربه کردند(0/05< P ،33/57- F )در نتیجه تمرین در هرچهار گروه تمرینی،تأثیر معنیداری بریادگیری مهارت پرتابآزاد بسکتبال داشته است.
جدول 1-نتایج تحلیل واریانس با اندازههای مکرر بین میانگین امتیازهای تکلیف پرتاب آزاد بسکتبال درمرحلۀ تمرین(10 جلسه تمرین)برای گروههای مورد بررسی (به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به نتایج آزمون تعقیبی توکی،میان افراد رقابتجو در محیط تمرینی رقابتی و افراد رقابتجو درمحیط تمرینی غیر رقابتی،اختلاف معناداری وجود ندارد(0/141).
جدول 2-خلاصۀ نتایج تحلیل واریانس بین تفاضل امتیازها در تکلیف پرتاب آزاد بسکتبال در مرحلۀ آزمناکتساب و یادداری برای گروههای رقابتجو و غیر رقابتجو(گروههای تمرینکننده در محیط رقابتی و در محیطغیر رقابتی) (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به معنادار بودن آزمون تحلیل واریانس در افراد رقابتجو در محیطهای رقابتی و غیر رقابتی و افرادرقابتجو در محیط تمرینی غیر رقابتی در آزمون اکتساب اختلاف معنادار آماری وجود دارد(0/022).
عدم همخوانی تحقیقاتمذکور با تحقیق حاضر به این دلیل است که،بیشتر نمونهگیریها به صورت تصادفی بوده است و هیچ گونهکنترلی برویژگی شخصیتی رقابتجویی نداشتند و فقط تاثیر رقابتجو بریادگیری یا اجرا بررسی شده و به عاملمهم ویژگی شخصیتی رقابتجویی بیتوجه بودند و چون براساس دلایل ذکر شده،این عامل در تحقیقات رقابت،بسیار اهمیت دارد،از اینرو نتایج متفاوتی به دست آمده است."