خلاصه ماشینی:
"4. سؤال در رابطه با خلقت الف)تفکر در آفاق به منزلۀ آیات حق:این موضوع میتواندشامل خود انسان(از نظر درون و برون ذات)احوال گذشتگان،طبیعت(خلقت)و ماورای آن ابشد که آیات و سنتهای نظامخلقت محسوب میشوند برای نمونه به چند آیه اشاره میشود: در درجۀ اول خود انسان آیتی از آیات الهی است که موردخطاب قرار میگیرد از جمله: {/افر ءایتم ما تحرثون؟ءانتم تزرعونه ام نحن الزارعون؟/}34آیاهیچ دربارۀ آن چه کشت کردهاید اندیشیدهاید؟آیا شما آن رامیرویانید یا ما میرویانیم؟ {/ار ءایتم الما ءالذی تشربون؟ءانتم انزلتموه من المزن امنحن المنزلون؟/}35 آیا به آبی که نوشیدهاید اندیشیدهاید؟آیا شما آن را از ابرنازل کردهاید یا ما نازل میکنیم؟ {/اولم یرالذین کفروا ان السموات و الارض کانتا رتقا ففتقنهما...
ب)تفکر و درک زیباییهای هستی افلم ینظروا الی السماء فوقهم کیف بنینها و زینها و مالها منفروج*و الارض مددنها و القینا فیها رواسی و انبتنامن کل زوجبهیج*تبصرة و ذکری لکل عبد منیب(ق 8-6) آیا به آسمان بالای سرشان ننگریستهاند که ما چگونه آنهارا ساخته و با ستارگانی درخشان زینتش دادیم؟و برای آنهیچگونه خلال و شکافی نیست؟و زمین را برای زندگی آدمیانگستردیم و در آن کوههایی ثابت و استوار نهادیم و از هرگونه گیاهزیبا و دلآرا در آن رویاندیم؟ -متمرکز کردن توجه به مفهوم یک یا چند مومضوع در خلقتقل ارایتم ان اصبح ماءکم غورا فمن یأتیکم بماء معین؟(ملک 30)یعنی بگو به من خبر دهید اگر آبهای(سرزمینشما)در زمین فرو رود،چه کسی میتواند آب جاری و گوارا دردسترس شما قرار دهد؟ -برنامۀ درسی باید ارزش علم و کاربرد آن را در زندگی ترویجدهد و زمینۀ پژوهشگری را فراهم کند."