چکیده:
در تاریخ پژوهش زبانشناسی،عدهای معتقدند که پیشرفت بر اثر مشاهده دقیق رفتار واقعی انسان حاصل میشود؛برخی دیگر فکر میکنند که اینگونه مشاهدات تا آنجا میتواند جالب باشد که قوانین پوشیده و تا حدی مرموز زیربنایی را،که به صورت ناقص و مسخشده در رفتار انسان تجلی میکنند،برای ما آشکار سازد.بخش اعظم علوم اجتماعی در امریکا در رده نخست جای میگیرد.محققانی هم یافت شدهاند که در جستجوی قوانین پنهان برآمدهاند1و رفتار کلامی یا کنش گفتاری را صرفا به مثابه بخش فوقانی یخ شناور توانش زبانی میدانند که شکل آن بر اثر عواملی بیارتباط با زبانشناسی تغییر یافته است.با استفاده از نتایج حاصل از زبانشناسی و با روش استفاده از حقایق مشهود،که نشانههای دال بر قوانین پنهانی و زیربنایی است،میتوان به پیشرفتهای گستردهتری در مورد علوم انسانی و مطالعات میانرشتهای دست یافت.
خلاصه ماشینی:
"خود فرهنگی است که در جامعه ایجاد میشود و در این فرهنگ،آموزنده هیچ ارادهای
روشهای سنتی و قدیمی است و در شیوه ارتباطی فعلی این مسائل کمتر وجود دارد...
شکی نیست که نیاز به آموزش برای کاربرد این رویکردها- چه در مورد روششناسی آنها و چه در خصوص ارتباط فنون و روابط آثار آنها با
به آنچه از صد سال پیش در علم روانشناسی رخ داده است ملاحظه میکنیم که این علم
جهت عکس حرکت کرده است،به این معنا که کوشیده است با مطالعات زبانشناختی به
ماهیت زبان و گویشور ارائه کرده و در این میان نظام نوینی را بنیاد نهاده است.
نمیکنند و این تمایز در قالب دو مفهوم توانش زبانی2و کنش زبانی آورده شده است.
لحاظ دستور زبان درست یا نادرست است مستلزم کاربرد قواعد زبانی است و تنها در
(4) parole دانشی است که گویشور درباره قواعد و واژگان نظام زبان دارد،در آن صورت،محدود
بلکه اگر بر جنبه زیستی دستور زبان و توانش زبانی گویشور تأکید شود بهتر است.
شم زبانی،یعنی تصوری از زبان مطابق با دستور زبان،مفهومی است که در بحثهای زبانشناسی به کار گرفته میشود و
نظر غالب در میان زبانشناسان بر این است که قضاوتهای اهل زبان در مورد مبهم
پرسش اصلی این است که چگونه میتوانیم در راه آموزش دانش زبانی گویشور به
اهل زبان ممکن است جمله فوق را به صورتهای زیر تعبیر کند و آن را از نظر
این اصل استوار است)و اهمیت آن در روش استقرائی آموزش زبان برای زبانآموزان،
اسکینر روانشناسی است که در تحکیم مبانی نظریه رفتارگرایانه زبان دفاع سختی به"