چکیده:
امروزه توجه به مهارتهای فراشناختی زبانآموزان در کنار راهبردهای شناختی، در تمامی سطوح یادگیری به یکی از نیازهای اصلی آموزش زبان خارجی تبدیل شده است. این مقاله برآن است که با معرفی «خودتنظیمی یادگیری زبان»، به عنوان یکی از راهبردهای فراشناختی نسبتا جدید در این حوزه، و نشان دادن رابطة آن با دستاوردهای یادگیری زبان، به معلمان و دبیران زبان کمک کند تا با شناساندن و آموزش این راهبردها به زبانآموزان، در بهبود کیفیت آموزش زبان انگلیسی در ایران سهیم باشند. بدین منظور، ابتدا تعریف مفهوم «خودتنظیمی تحصیلی» و بیان مدلها و ساختار آن و در ادامه نتایج پژوهشهای قبلی در مورد ارتباط بین خودتنظیمی در درس زبان انگلیسی و عملکرد در این درس به صورت خلاصه اشاره شده است. در نهایت، نتایج تحقیقی که نگارندگان در این زمینه انجام دادهاند، بیان شده است.
خلاصه ماشینی:
بدين منظور، ابتدا تعريف مفهوم «خودتنظيمي تحصيلي» و بيان مدلها و ساختار آن و در ادامه نتايج پژوهشهاي قبلي در مورد ارتباط بين خودتنظيمي در درس زبان انگليسي و عملکرد در اين درس به صورت خلاصه اشاره شده است.
In order to achieve this goal, the concept of academic self- regulation is defined firstly, and then its structure and models are presented.
Key Words: academic self-regulation, English language learning, learning achievement مقدمه در سالهاي اخير در ايران و در حوزة آموزش زبان تحولات مثبت زيادي رخ داده است.
معلمان و دبيران زبان عموماً از داشتن زبانآموزاني که مستقل و خودکار هستند و بههنگام تدريس با بيان مثالها و پاسخگويي به سؤالات، فعالانه در فرايند ياددهي- يادگيري شرکت ميکنند، اظهار رضايت ميکنند؛ زبانآموزاني که ناگفته ميدانند وظيفهشان چيست و مثلاً اگر کلمات جديد براي آنها تدريس شده باشند، با ساختن جملات جديد و دستهبندي کردن آنها در گروههاي معنايي، ميکوشند آن کلمات را به دايرة لغات خود اضافه کنند و يا اگر تکليفي از آنها خواسته شده باشد، با تمرکز و تفکر کافي به انجام آن ميپردازند.
در نهايت نيز تحقيقي که نگارندگان در زمينة ارتباط بين خودتنظيمي تحصيلي در درس زبان انگليسي و دستاوردهاي يادگيري انجام دادهاند، به همراه نتايج بهدست آمده و کاربرد آنها را معرفي ميکنيم.
خودتنظيمي در يادگيري زبان خارجي به عنوان يك راهبرد فراشناختي كه راهبردهاي شناختي را نيز در خود جاي ميدهد، ميتواند در فرايند يادگيري زبانآموزان نقش قابل توجهي داشته باشد.
), Self-regulation of Learning and Performance: Issues and Educational Applications (pp.