چکیده:
مطالعه حاضر در صدد بررسی میزان و نحوه به کارگیری فراگتفمان متنی در مقالات
تحقیقی، در زمینه آموزش زبان انگلیسی است که توسط نویسندگان ایرانی و انگلیسی به
زبان انگلیسی نوشته شده اند.بدین منظور مقدمههای 73 مقاله تحقیقی، که 37 مورد آن
توسط محققان ایرانی و 36 مورد آن توسط محققان انگلیسی به زبان انگلیسی در زمینه
آموزش زبان انگلیسی نوشته شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند.تجزیه و تحلیل
نقشی-متنی نشان داد که تفاوت آماری معنادار میان نویسندگان انگلیسی و ایرانی در
زمینه آموزش زبان انگلیسی در میزان استفاده از نمادهای اجرایی وجود دارد، اما این
تفاوت شامل نماد های ربطی و نمادهای توضیحی نمیشود.افزودن براین، هر دو گروه از
نویسندگان، توالی مشابهی از این نمادهای متنی را بکار میگیرند، بدین معنا که آنها
تمایل به استفاده بیشتری از نمادهای ربطی، نسبت به نمادهای توضیحی و نسبت به
نمادهای اجرایی دارند.نتایج این تحقیق میتواند در تدریس مهارتهای نوشتاری، نگارش
و ترجمه موثر باشد.
خلاصه ماشینی:
"تجزیه و تحلیل نقشی-متنی نشان داد که تفاوت آماری معنادار میان نویسندگان انگلیسی و ایرانی در زمینه آموزش زبان انگلیسی در میزان استفاده از نمادهای اجرایی وجود دارد، اما این تفاوت شامل نماد های ربطی و نمادهای توضیحی نمیشود.
بنابراین دو فرضیه زیر مورد آزمایش قرار گرفته شدهاند: (1)- srekram noitucolll 1-تفاوت آماری تأمل بر انگیزی بین نویسندگان بومی ایرانی و انگلیسی در استفاده از فراگفتمان متنی در قسمت مقدمه مقالات آموزش زبان انگلیسی وجود دارد.
نتایج متون نوشته شده شامل همه نمادهای مذکور در بالا بودند، آزمون مربع خی نشان داد که تفاوت آماری معناداری بین نویسندگان بومی دانشگاهی ایرانی و انگلیسی در استفاده از فراگفتمان مبتنی و زیر مجموعههای مربوط به آن در مقالات اموزش زبان انگلیسی وجود دارد.
نتایج نشان داد که تفاوت آماری معنا دار چشمگیری بین این دو گروه از نویسندگان در استفاده از نمادهای اجرایی وجود دارد، به این ترتیب که نویسندگان بومی انگلیسی زبان به مراتب استفاده بیشتری ازین نمادها برایی بیان رویدادهای زبانی میکنند.
نمادهای ربطی 49%کل فراگفتمان مورد استفاده در متون مورد مطالعه را تشکیل دادند که خود این عامل، به اهمیت و نقش مهم این نمادها به عنوان ابزار بلاغی، برای نشان دادن چگونگی ارتباط بین قسمتهای مختلف یک متن، نوع رابطههای منطقی و زمانی بین گزارهها و همچنین چگونگی معرفی گزارههای جدید به کار میروند."