چکیده:
مشکلات روانی نوجوان و مراحل پدیدار شناختی «اعتیاد» را ترسیم میکند. آنگاه بر
مبنای یک موضعگیری زیستی - روانی - اجتماعی به رو ی آوردهایی که بررسی
مساّله تخدیرطلبی را از زاویۀ زیست شناختی،روانشناختی و جامعهشناختی وجهۀ
همت خود قرار دادهاند» می پردازد؛و.به: مرزهای دستیابی در این روی آوردها اشاره
میکند و سرانجام به مسالۀ مداخله یا فرایند درمانگری با اتکاء بر پیشگیری میپردازد
و در این راه تنها شرط موفقیت را یک اقدام چند بعدی می داند که در آن
سازماندهی محیط و عوامل آن و همکاری فعال معتاد نقش اساسی را در به
ثمررساندن آن برعهده دارند.
خلاصه ماشینی:
آنگاه برمبنای یک موضعگیری زیستی-روانی-اجتماعی به رویآوردهایی که بررسی مسأله تخدیرطلبی را از زاویۀ زیستشناختی،روانشناختی و جامعهشناختی وجهۀ همت خود قرار دادهاند،میپردازد و به مرزهای دستیابی در این رویآوردها اشاره میکند و سرانجام به مسألۀ مداخله یا فرایند درمانگری با اتکاء بر پیشگیری میپردازد و در این راه تنها شرط موفقیت را یک اقدام چندبعدی میداند که در آن سازماندهی محیط و عوامل آن و همکاری فعال معتاد نقش اساسی را در به ثمر رساندن آن برعهده دارند.
اما باید از خود پرسید،نوجوان تخدیرطلب کیست؟و چگونه باید به این مسأله نگریست؟و بر چه اساسی باید آنرا برآورد کرد؟ پیداست که در سطح روانشناختی،و از موضع«روان تحلیلگری»5باید به یک«مکانیزم دفاعی»6متوسل شد،و یا در موضع«رفتارینگری»7باید به تقویتکنندۀ مبتنی بر«فرآیند شرطیسازی»8رویآورد و از جنگ بین ایندو که بگذریم-که یکی مدعی اقدام «ریشهای»است،و دیگری قهرمان مبارزۀ«نشانهای»-بهزودی متوجه میشویم که هیچ نظریهای به تمام گسترۀ مسأله پاسخ نمیدهد،یا همراه با هر نظریهای فقط میتوان به جزئی از مسأله دست یافت،چه،واقعیت امر اینست که تخدیرطلبی یک پدیدۀ«زیستی- روانی-اجتماعی»9یا دقیقتر بگوئیم:زیستشناختی-روانشناختی-جامعهشناختی است.
م به نقل از دورون،1991)نباید از یاد برد که درمانگری اساسی تخدیرطلبی در همه حال در گرو سازماندهی مراقبتهای پس از درمان است و برای آنکه این اقدام مؤثر واقع شود،باید براساس بینامونشان بودن مسأله،رضایت کامل درمانجو،تعهد ضمنی و راسخ نسبت به یک قرارداد مشارکت فعال در امر درمان،حفظ حرمت پارهای از اجبارها و محدودیتها،و عمل گروهی شکل گیرد (باسکو به نقل از لافن،1991) *** یادداشتها {E gurd evitciddA-3\)ainamocixoT(noitciddA-2\tnecselodA-1 msinahcem esnefeD-6\dibromerP-5\evitcaohcysP-4 laicos-ohcysp-oiB-9\gninnoitidnoC-8\msiroivaheB-7 ygoloitE-21\ygoloiemeS-11\cimedipE-01 yteixnA-51\yparehT-41\sisenegohtaP-31 naitegaiP-81\tnemtsujdalaM-71\naiduerF-61 .